تلفن. آی آر

گفت‌وگو با جناب آقای مهندس حسین‌نژاد بنیانگذار استارتاپ تلفن. آی آر

مقدمه

همه کسانی که با فناوري آشنايي دارند کم و بیش فضای ابری را مي‌شناسند. البته اکثراً تعریفی که از آن دارند “فضای ذخیره‌سازی آنلاین” است. اما به واقع فضاي ابري فقط محدود به ذخيره‌سازي اطلاعات ديجيتال نيست. از طرفي مدت زماني است که فناوري انتقال صدا روی بستر شبکه با عنوان VOIP شکل گرفته که گسترش روزافزونش تمامی ارتباطات را تحت‌الشعاع قرار داده است. از آنجا که صوت يک سیگنال آنالوگ است، توسط يک مبدل به سيگنال دیجیتال تبديل شده و از طریق شبکه IP به بسته‌هایی از جنس دیتا تبدیل مي‌شود.

اکنون با ادغام فناوري‌هاي فوق توسط يکي از نوآوران و خلاقان کشور، تلفن ابري شکل گرفته که به شما امکان می‌دهد خود را از محدودیت‌های تلفن سنتی رها کرده و بدون وجود چالش‌های سنتی ارتباط برقرار کنید. براي اين کار سخت‌افزار خاصی نیاز نیست و این محصولات به‌طور کاملاً همخوان با خدمات موجود طراحی شده است.

به همين منظور با آقای مهندس حسین‌نژاد بنیانگذار استارتاپ تلفن آی.آر، گفت‌وگويي انجام داديم که در ادامه مي‌خوانيد:

ابتدا در مورد فعاليت خود و محصولات و خدماتي که ارائه مي‌کنيد توضيحاتي ارائه فرماييد.

مرکز تماس ابری Telephone.ir یک محصول دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که زیرنظر شرکت ارجاوند با هدف رفع چالش‌های موجود در سیستم‌های تلفنی توسعه یافته است. در حال حاضر، در حوزه تلفن ثابت، چالش‌های زیر وجود دارد:

  • عدم امکان انتخاب شماره تلفن دلخواه
  • چالش‌های وابستگی تلفن به موقعیت مکانی
  • عدم امکان تماس داخلی (بین کارکنان) در بیرون از شرکت
  • عدم امکان تماس خروجی با شماره شرکت در بیرون از شرکت
  • عدم امکان پاسخگویی 7 روز هفته و 24 ساعته بدون حضور در شرکت
  • افزایش امنیت ارتباطات بین کارکنان و مشتریان شرکت در هنگام تماس‌های کارکنان با مشتریان
  • چالش‌های دریافت تماس در شرایط قطعی برق یا شبکه اینترنت
  • چالش و هزینه بسیار بالای راه‌اندازی و توسعه شبکه و تجهیزات
  • چالش‌های تغییرات مدنظر در مرکز تماس شرکت بعد از راه‌اندازی
  • عدم امکان ارایه شماره تلفن در برخی مناطق مخابراتی کشور
  • و چالش بروزرسانی نرم‌افزاری مرکز تماس voip، افزایش امکانات، پشتیبانی و …

و مرکز تماس ابری Telephone.ir راهکار چنین مشکلاتیست و همه آنها را حل می‌کند. در Telephone.ir، شما می‌توانید شماره مدنظر خود را انتخاب کنید، دسترسی 7 روز هفته و 24 ساعته دارید. چالش جغرافیایی برای شماره تلفن خود ندارید. در هر کجا شماره تلفن داخلی شما در دسترس است. می‌توانید نام کاربری خود را در IP Phone و همزمان در نرم‌افزار گوشی خود تنظیم کنید و هر دو با هم زنگ بخورد و اگر به شبکه و اینترنت دسترسی نداشتید یا برق مجموعه شما قطع شود، تماس به موبایل معرفی شده شما دایورت می‌شود. امکان انتقال تماس و کنفرانس وجود دارد. کارکنان شما حتی در دورکاری می‌توانند با مشتریان خود از طریق تلفن شرکت تماس بگیرند. بعلاوه در تلفن. آی‌آر مشتریان به صورت SaaS (Software as a Service) از سرویس استفاده خواهند کرد و درگیر هزینه‌های سرور، راه‌اندازی، نگهداری و توسعه نخواهند بود و به میزان استفاده از امکانات هزینه پرداخت خواهند کرد. در کنار آنها، یک مرکز تماس حرفه‌ای ابری با امکانات فراوانی مانند، انتقال تماس براساس زمان، منوی صوتی (IVR)، ضبط تماس، صندوق صوتی، صف تماس، تماس به گروه، انتقال تماس به کارمند مشخص، ایجاد میانبر، تماس نامحدود کارمندان با یکدیگر را در یک محیط تعاملی (Interactive Drag & Drop) را ارایه می‌نماید.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست؟

مخاطبین سرویس Telephone.ir، به چند گروه تقسیم می‌شود: استفاده شخصی و خانگی، کسب و کارهای کوچک و متوسط، کسب و کارهای بزرگ و نیز راهکار خاص برای سازمان‌های خیلی بزرگ. مهم‌ترین ارزش‌های پیشنهادی هزینه پایین، زمان کوتاه راه‌اندازی، توسعه و گسترش سریع‌تر، پایداری بالا، امکانات بیشتر، در دسترس‌بودن، امکانات مدیریتی بالاتر، امنیت بیشتر و سادگی در استفاده از سرویس است.

در مورد رقبا و مزيت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.

مهم‌ترین مزیت رقابتی این سرویس، استفاده از فناوری ابری و نیز توپولوژی به‌روز با امکان توزیع تماس است که امکان برقراری هزاران تماس همزمان را ارائه می‌کند. همچنین سرعت و سادگی در استفاده و محیط تعاملی Drag&Drop برای تنظیمات مرکز تماس. از دیگر مزیت‌های این سرویس، توسعه‌پذیری آسان و کم هزینه برای مشتریان است.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه فعالیت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور را چه می‌دانید؟

در حال حاضر شرکت‌های fcp با توجه به دستورالعمل‌های امنیت شبکه محدودیت‌هایی در اتصالات سرور ما اعمال کرده‌اند و این موضوع کار را برای توسعه هرچه بیشتر سیستم دشوار کرده است. البته با توجه به بومی‌بودن سرویس و آگاهی ما از چالش‌های موجود در سیستم‌های تلفنی تاکنون بسیاری از موارد امنیتی برای رفع دغدغه‌های بخش امنیت شبکه انجام‌شده و در حال رایزنی برای رفع این محدودیت‌ها هستیم.

با توجه به شناخت شما از این حوزه فعالیت و چالش‎های پشت سر گذاشته‌شده و پیشِ‌رو چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی دارید که قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند؟

سعی نمایند از معماری به‌روز برای سرویسی که طراحی می‌کنند استفاده کنند. به عبارت دیگر، محصول خود را جهانی طراحی و تولید کنند. حوزه صادرات نرم‌افزار و سرویس، یک حوزه جذاب با ویژگی ارز‌آوری است.

شرایط فعلی مرتبط با شیوع بیماری کووید-19 چه تأثیری بر کسب‌و‌کار شما داشته است؟

شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال‌شده موجب کاهش تعاملات تیم ما شد و این روند توسعه سرویس را کند کرده است. البته با توجه به توسعه دورکاری این شرایط یک فرصت ایده‌آل برای رشد سیستم‌های ابری مانند ما نیز هست، تا بتوانند یک سرویس برای تعامل بهتر و بیشتر بین کارکنان و مشتریان شرکت ایجاد نمایند.

برنامه شما براي توسعه فعاليت‌ها چيست و نهايتِ هدف (چشم‌انداز) شما در اين حوزه چيست؟

از برنامه‌های کوتاه‌مدت ما، امکان تماس در محیط وب (مرورگر)، ارائه اپلیکیشن اختصاصی و نیز ارائه سرویس به خارج از کشور است. چشم‌انداز Telephone.ir، ایجاد یک شبکه یکپارچه تلفنی بر بستر ابری در سراسر کشور است تا همه بتوانند سرویس تلفنی خود را در هر زمان و هر مکان به سادگی مدیریت نمایند.

نقش دولت و حمایت‌های دولتی در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته است یا پشتیبان؟

قوانین دولت در مقایسه با سایر کشورها، بسیار محدودکننده است و اصلا به‌روز نیست و بیشتر مانع توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی است. در حال حاضر سرویس مرکز تماس ابری (Cloud PBX)، یک سرویس متداول و عمومی در حوزه ارتباطات در دنیا است. ولی در کشور ما بزرگ‌ترین ریسک، ریسک حوزه دولت و رگولاتوری است که بسیار نامشخص و محدود کننده است. امیدواریم رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات) حمایت خود را از طریق تدوین قوانین بروز آغاز نماید.

بزرگ‌ترین موفقیت و نقطه عطف فعالیت خود را چه می‌دانید؟

از ابتدا نگرش ما توسعه محصولی با فناوری ابری و توپولوژی به‌روز، به دور از محدودیت‌های موجود در سیستم‌های سنتی بود تا زمینه صادرات فناوری و سرویس را فراهم کند و این مهم با تلاش تیم خوب تلفن.آی‌آر کامل در دسترس است و انشالله به زودی مراحل سرویس خارجی ما نیز آغاز خواهد شد.

اگر به عقب برگردید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه اقداماتی را تکرار نمی‌کنید؟

با توجه به تغییر نرخ ارز، در خرید سرورها دقیق‌تر عمل می‌کردیم. خوشبختانه تا اکنون موارد اشتباه ما در مقایسه با سایر استارتاپ‌ها بسیار کمتر بوده است.

در پایان اگر صحبتی ناگفته مانده یا توصیه‌ای دارید بفرمائید.

در پایان جا دارد از همه همکارانم که در تولید این محصول همراهی داشته‌اند، قدردانی نمایم.

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.