گفت‌وگو با سرکار خانم دکتر یارمحمدی مدیرعامل شرکت مدرن آتی‌پرداز آرکا

مقدمه

کسب و کارها برای رقابت مؤثر در بازار به ابزارهای مختلفی همچون رزرواسیون، ارائه راهکارهای متنوع پرداخت به مشتریان، باشگاه مشتریان و شبکه وفاداری، امتیازدهی، نظرسنجی، درگاه پرداخت اینترنتی و فروشگاه آنلاین و دریافت سفارش آنلاین مشتریان نیاز دارند. در این بین، نرم‌افزارهای پراکنده و قدیمی مبتنی بر ویندوز، پاسخگوی نیازهای گسترده و بروز کسب و کارها نیستند و کم‌کم آنها را از فضای رقابت دور می‌کنند.

شرکت مدرن آتی‌پرداز آرکا (ماپرا)، همه ابزارهای فروش کسب و کارها را در یک پنل ابری در اختیار آنها قرار می‌دهد. یکپارچگی فروش حضوری و اینترنتی، کاهش هزینه برای تعامل با شرکت‌های مختلف و کاهش هزینه‌های بازاریابی با استفاده از ابزارهای حفظ مشتری، گذر از محدودیت زمان و مکان برای فروش و دسترسی کسب و کار به همه داده‌های فروش و داده‌های ارتباط با مشتریان به صورت یکجا از جمله مزایای ماپرا برای کسب و کارها است که هیچ چیز را از چشم تیزبین صاحب کسب و کار پنهان نمی‌گذارد.

از اين‌رو با مديرعامل اين شرکت گفتگويي انجام داديم که در ادامه مي‌خوانيد:

ابتدا در مورد فعاليت خود و محصولات و خدماتي که ارائه مي‌کنيد توضيحاتي ارائه فرماييد.

ما در تیمی چابک و بانشاط، فروش کسب و کارها را از طریق ماپرا، سریع‌تر، ساده‌تر و بروزتر می‌کنیم. همه ابزارهای موردنیاز برای فروش کسب و کارها در پنلی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، با عنوان ماپرا پنل تعبیه شده است. از فاکتور یا صورتحساب آنلاین، درگاه پرداخت شبکه‌های اجتماعی تا شبکه وفاداری و تحلیل داده‌ها. کسب و کارها به سادگی و بی‌نیاز از سازوکارهای دیگر و بدون داشتن دانش فنی خاص، می‌توانند از تمامی این ابزارها در یک پنل استفاده کنند. برخی از این ابزارها همچون فروشگاه آنلاین، به طور خودکار در اختیار کسب و کار قرار می گیرد و نیاز به صرف هزینه و زمان یا دانش فنی برای ایجاد و پشتیبانی از فروشگاه اینترنتی در ماپرا وجود ندارد.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست؟

هر کسب و کاری که بر بستر اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند همچون فروشگاه های اینستاگرامی و آنلاین شاپ های مختلف و همچنین کسب و کارهای حضوری همچون کافه رستوران‌ها، مشتریان ما هستند. دسترسی به همه ابزارهای فروش برای کسب و کارها و صرفه‌جویی در زمان و انرژی آنها برای تعامل با چندین شرکت و کاهش هزینه‌های سربار آنها، در کنار دسترسی به درگاه پرداخت امن متصل به پنل کسب و کار از جمله مزیت‌های ماپرا برای مخاطبانش است. همچنین، ما هیچ سخت‌افزاری اعم از موبایل، لپ‌تاپ و تبلت را تحمیل نمی‌کنیم و ماپرا با همه سخت‌افزارها سازگار است. از همه مهم‌تر، عدم دسترسی کسب و کارها به همه داده‌هایشان و گسست داده‌ها چالش دیگری برای کسب و کارها است که به خوبی در ماپرا پاسخ داده شده است تا کسب و کارها را به سمت داده محوری که برای رقابت های آتی ضروری است، سوق دهد.

در مورد رقبا و مزيت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.

در برخی ابزارهای ماپرا، مسلماً رقبایی وجود دارد، اما هدف نهایی و دستاوردی که برای کسب وکارها یا مشتریان ایجاد می‌شود، متفاوت است. علاوه بر موارد اشاره شده، در چند ماه آتی، مزیت‌های ما بیشتر نمایان خواهد شد.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه فعالیت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور را چه می‌دانید؟

تصمیمات کارشناسی‌نشده نهادهای بالادستی یا نهادهای موازی بدون در نظرگرفتن شرایط و زیرساخت‌های اجرای تصمیم و فرهنگ‌سازی پیش از اجرای تصمیم که به کسب و کارها آسیب می‌رساند و ممکن است روال‌های غیرقانونی را منجر شود، از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌بوم است.

با توجه به شناخت شما از این حوزه فعالیت و چالش‎های پشت سرگذاشته شده و پیشِ‌رو چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی دارید که قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند؟

به‌طورکلی شروع و تداوم سالم کسب و کار، پیش‌نیازهایی دارد که روند حرکت و سلامت آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چرا که کسب و کار نیز موجودی زنده است و چنانچه سلامت نباشد، حرکتش کند یا برای همیشه متوقف خواهد شد. ایده نوآورانه که خود جای بحث دارد، برنامه‌ریزی توسعه و ورود به بازار (حتی اگر هفته‌ای یکبار تغییر کند)، وجود تیمی مشتاق، مسئولیت‌پذیر و هم هدف، جریان داشتن یادگیری مداوم بین اعضای تیم، و سرمایه موردنیاز از ملزومات شروع و تداوم کسب و کار است. با این‌حال، همواره ممکن است چالش‌هایی در بخش‌های مختلف منابع انسانی، بازار، تغییر قوانین یا عوامل بیرونی و خارج از حوزه کنترل وجود داشته باشد که آمادگی برای تغییر و روحیه مقاومت و پاسخ‌یابی مناسب کمک‌رسان خواهد بود.

شرایط فعلی مرتبط با شیوع بیماری کووید-19 چه تأثیری بر کسب‌و‌کار شما داشته است؟

مانند همه، کرونا در ابتدا برای ما هم تهدید محسوب می‌شد و تاحدی ما را عقب انداخت. من شرایط فعلی را می‌سنجم. نمی‌توانم به قطع بگویم اگر کرونا نبود، اکنونِ کسب‌وکار ما چگونه بود. اما در هر صورت، ما از کرونا فرصتی ساختیم برای ارائه خدمات به کسب‌وکارهای اینترنتی و برخی توسعه‌های فنی انجام دادیم که در حال حاضر، ماپرا تمام نیازمندی‌های یک کسب‌وکار اینترنتی را بخوبی برآورده می‌کند.

برنامه شما براي توسعه فعاليت‌ها چيست و نهايتِ هدف (چشم‌انداز) شما در اين حوزه چيست؟

ما با در اختیار قراردادن ابزارهای فروش به کسب‌وکارها، به دنبال ایجاد بستری هستیم که در آن، کسب‌وکارها براساس داده‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند. داده‌هایی واقعی و برآمده از خرید و رفتار مشتریان خودشان. و برای این منظور، از جدیدترین فناوری‌ها و بروزترین راهکارهای پرداخت الکترونیک نیز استفاده خواهیم کرد تا داده محوری کسب‌وکارها درکنار فناوری‌های بروز جذاب‌تر شود. از دیگر اهداف ماپرا، راه‌اندازی سرویس‌‌های آن در خارج از مرزهای ایران است که باتوجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در اولویت‌های شرکت قرار دارد.

نقش دولت و حمایت‌های دولتی در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته است یا پشتیبان؟

بزرگ‌ترین کمک دولت، ایجاد زیرساخت‌های لازم و پایداری آن‌ها، عدم تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسانه و عدم رقابت با بخش خصوصی است.

اگر به عقب برگردید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه اقداماتی را تکرار نمی‌کنید؟

هر کسب‌وکاری در کانتکست خاص خودش فعالیت می‌کند که عوامل زیادی تشکیل‌دهنده آن کانتکست هستند و جذابیت مسیر نیز به تجربه‌های آن است. همین‌طور، نمی‌توان برای مسیرهای تجربه نشده در کانتکست یک کسب‌وکار، نتایج بهتر یا بدتری متصور شد، اما حتماً باید از دانش بدست‌آمده استفاده کرد.

در پایان اگر صحبتی ناگفته مانده یا توصیه‌ای دارید بفرمائید.

امیدوارم اکوسیستم به حدی از بلوغ برسد که نهادهای حاکمیتی، دولتی و شبه دولتی به رقابت با بازارهایی که شرکت‌های خصوصی ایجاد کرده‌اند یا در آن حضور دارند، نپردازند تا فضا رقابتی شود و شاهد رشد و اعتلای هرچه بیشتر اکوسیستم و افزایش نوآوری‌ها باشیم.

علاقه مندان برای آشنایی بیشتر با ماپرا و استفاده از خدمات آن به وب‌سایت mupra.ir مراجعه کنند.

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.