abrarvan

گفت‌وگو با سرکار خانم هستی شهریزفر قصه‌گوی شرکت ابرآروان

مقدمه

ابر آروان در سال ۱۳۹۴ و در قالب یک استارت‌آپ با سرمایه‌گذاری هلدینگ «فناپ» تأسیس شد. عرضه‌ی ۱۰ محصول یکپارچه‌ی ابری و استفاده‌ی بخش بزرگی از کسب‌وکارهای آنلاین و وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک ایرانی از بستر ابری آروان، سبب شده است تا این شرکت، بزرگ‌ترین ارایه‌دهنده‌ی خدمات ابری در کشور باشد. ابر آروان توانسته در مدت ۴ سال فعالیت خود، با عرضه‌ی محصولات متنوع و اعتماد مشتریان، رهبر بازار خدمات ابری کشور شود؛ به‌گونه‌ای‌ که بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تجارت الکترونیک کشور، سازمان‌های دولتی، بانک‌ها، خبرگزاری‌ها و … از خدمات مختلف ابر آروان استفاده می‌کنند.

از اين‌رو با قصه‌گوی اين شرکت گفتگويي انجام داديم که در ادامه مي‌خوانيد:

abrarvan4

ابتدا در مورد فعاليت شرکت خود و محصولات و خدماتي که ارائه مي‌کنيد توضيحاتي ارائه فرماييد.

ابر آروان حدود پنج سال پیش در قالب یک استارت‌آپ کار خودش رو آغاز کرد و در حال حاضر با تولید و عرضه‌ی ۱۰ محصول ابری و داشتن بیش‌تر از ۳۰ هزار مشتری، پیش‌رو بازار ابری کشور هست.

با توجه به تنوع محصولات و خدمات، در مورد طیف مخاطبان و مشتریان ابرآروان توضیحاتی ارائه فرمایید.

مشتریان ابر‌ آروان وب‌سایت‌هایی هستند که به خدمات متنوع ابری نیاز دارند. در نتیجه مشتریان ابر آروان از یک وب‌سایت شخصی تا کسب‌وکارهای بزرگ اینترنتی مثل اسنپ و تپسی هستند.

مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما براي مشتریان چيست؟

ما تلاش می‌کنیم محصولات ابری رو با به‌روزترین دانش و لبه‌ی فناوری جهانی در اختیار وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی قرار بدیم و با محصولات مختلف تلاش کنیم این وب‌سایت‌ها سریع‌تر، امن‌تر و دردسترس‌تر باشند. به‌علاوه ابر آروان با شیوه‌ی پرداخت هزینه به تناسب مصرف یا pay-as-you-go این امکان رو برای مشتریان فراهم کرده که تنها به اندازه‌ی مصرف هزینه پرداخت کنند و در نتیجه استفاده از این سرویس‌ها، بسیار مقرون‌ به‌صرفه خواهد بود.

در مورد رقبا و مزيت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید؟

حضور رقبای جدی موقعیتی را برای رقابت و توسعه‌ی بازار ایجاد می‌کند. در حال حاضر بازار ابری کشور رقبای خوبی دارد و امیدواریم با حضور پرقدرت‌تر آن‌ها شاهد رشد بیش‌تر بازار و توسعه‌ی محصولات جدیدتر باشیم.

ابر آروان تنها عرضه‌کننده‌ی زیرساخت یکپارچه‌ی ابری در کشور هست و با تنوع محصولی بالا در این بازار حضور دارد. از محصول DNS ابری، CDN و امنیت ابری، محصولات خانواده‌ی ویدیو شامل ویدیو پلتفرم، پخش زنده، تبلیغات ویدیو و پلتفرم صدا، محصولات رایانش ابری و فضای ذخیره‌سازی ابری، هم‌چنین محصول پلتفرم ابری یا PaaS. هم‌چنین ابر‌آروان با سرویس‌دهی به بیش از ۳۰هزار مشتری، پیشرو بازار ابری کشور است.

abrarvan3

با توجه به اینکه ساختار منابع انسانی مجموعه ابرآروان کاملاً فلت می‌باشد، نحوه طراحی و مدیریت این ساختار به چه صورتی می‌باشد؟

چیزی که همیشه برای ما اهمیت داشت این بود که تنها فناور بودن و محصولات فناورانه تولید کردن، برای ابر آروان کافی نیست؛ بلکه ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی هم مورد نیاز هست. در واقع استارت‌آپ‌ها در کنار فناوری‌هایشان، با فرهنگ سازمانی که می‌سازند می‌توانند قدمی رو به جلو ایجاد کنند.

ساختار سازمانی ابر آروان هلوکراتیک هست. این ساختار کمک می‌کند به‌جای تمرکز قدرت در یک بخش از سازمان، با توزیع قدرت در بین تیم‌ها تمام افراد در سطح سازمان بتوانند در تصمیمات مشارکت داشته باشند و همه چیز بر پایه‌ی خرد جمعی پیش برود.

از طرف دیگر، برخلاف سازمان‌های سنتی که رشد سازمانی رو بر پایه‌ی سطوح مدیریتی تعریف می‌کند، در ابر آروان رشد وابسته به این موارد نیست بلکه با تعریف «بازوبندهای پهلوانی» تلاش شده افراد براساس توانمندی‌هایشان رشد سازمانی را داشته باشند بدون آن‌که وابسته به سطوح مدیریتی باشند.

abrarvan2

نحوه تأمین سرمایه در شروع به چه شکلی بوده است و با توجه به موفقیت در جذب سرمایه‌گذار، در مورد چالش‌ها و مزایای آن توضیحاتی ارائه فرمایید؟

ابر آروان با شرکت در مسابقه‌ی تریگ‌آپ فناپ، به‌عنوان محصول-ایده‌ی برتر انتخاب شد و توانست به جذب سرمایه‌ی اولیه از سمت هلدینگ فناپ دست پیدا کند. این همکاری با در اختیار گذاشتن فضای اشتراکی آغاز شد و رشد ابر آروان با بزرگ‌شدن تیم‌ها و اضافه‌شدن اتاق‌ها ادامه پیدا کرد تا این‌که در پایان سال ۹۷ سرانجام توانستیم به یک ساختمان مستقل نقل مکان کنیم.

فناپ سال ۹۷ مجدد با افزایش سرمایه، سرمایه‌گذاری دوباره‌ای در ابر آروان انجام داد. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد سهام شرکت در اختیار هم‌بنیان‌گذاران ابر‌ آروان است.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه فعالیت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور؟

توسعه‌ی زیرساخت مهم‌ترین دغدغه‌ی کسب‌وکار ابری است. چرا که در جایگاه یک سرویس‌دهنده‌ی زیرساخت و رشد دایمی مشتریان، باید همیشه در حال توسعه‌ی زیرساخت باشد. پیچیدگی تعاملات بین‌المللی در وضعیت فعلی در کنار مشکلات تبادلات مالی و افزایش بی‌سابقه‌ی ارز مجموعه مشکلاتی را برای تأمین سخت‌افزار برای داخل کشور و توسعه‌ی زیرساخت در خارج از کشور به‌ وجود آورده است.

از طرفی ناپایداری در زیرساخت اینترنت کشور و برخوردهای سیاسی در قطع و وصل این ارتباطات بزرگ‌ترین چالش داخلی است.

با توجه به شناخت شما از این حوزه فعالیت و چالش‎های پشت سرگذاشته شده و پیشِ‌رو چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی دارید که قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند؟

خوشبختانه ظرفیت بازار سرویس‌های ابری بسیار بالاست و فعلاً محدودیتی در تعداد تأمین‌کنندگان وجود ندارد و بازار جدیدی به حساب می‌آید. با توجه به این نو بودن محصول تعداد متخصصان این حوزه بسیار محدود و انگشت شمارند و تأمین نیروی انسانی یکی از چالش‌های ورود به این حوزه‌ست. پرورش و آموزش متخصصان یکی از موارد مهمی‌ست که هر شرکت نو ورودی باید مدنظر داشته باشد. در بخش تأمین سخت‌افزار هم با توجه به تحریم‌های پولی و کالایی یکی از سخت‌ترین بخش‌های بیزینس است.

شرایط فعلی مرتبط با شیوع بیماری کووید-19 چه تأثیری بر کسب‌و‌کار شما داشته است؟

در ابتدا مثل بیش‌تر کسب‌وکارها شوک وارده از ویروس کرونا، ابر آروان را هم متأثر کرد. در ادامه با افزایش فعالیت‌ها بر بستر وب مثل برگزاری رویدادهای آنلاین، افزایش آموزش‌های غیرحضوری، دورکار شدن برخی سازمان‌ها و نیاز آن‌ها به استفاده از خدمات کلاد، در نهایت منجر به افزایش تقاضا از سوی مشتریان شد.

اما از طرف دیگر، محدودیت‌های شدید بر تبادلات کالایی بین‌الملل، تأمین سخت‌افزار و واردات آن‌ها به کشور را بسیار دشوار کرده است.

abrarvan1

برنامه شما براي توسعه فعاليت‌های ابر آروان چيست و نهايتِ هدف (چشم‌انداز) شما در اين حوزه چيست؟

ابر آروان بیش از هر زمان دیگری بر توسعه‌ی فعالیت‌های بین‌المللی خود متمرکز است. با این نگاه که ما محکوم به جهانی‌شدن هستیم و به‌دنبال این هستیم تا با توسعه‌ی فعالیت‌ها و زیرساخت‌های‌مان در منطقه و بین‌الملل، بتوانیم تا دو سال آینده معادل مشتریان داخلی، مشتریان خارجی داشته باشیم.

نقش دولت و حمایت‌های دولتی در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته است یا پشتیبان؟

کسب‌وکار ابری جزو کسب‌وکارهای پیشرو در بازار فناوری است و بخش خصوصی در این زمینه بسیار جلوتر از دولت قرار دارد. مهم‌ترین نقشی که دولت می‌تواند ایفا کند یک بستر پایدار برای اینترنت و حفظ ارتباط در عرصه‌ی بین‌المللی است. هرگونه اعمال محدودیت بر اینترنت بین‌الملل به‌علاوه اختلالات یا فیلترینگ داخلی مستقیم ایجاد مانع بر سر توسعه‌ی کسب‌وکارهای زیرساختی به‌ویژه کسب‌وکارهای ابری است.

بزرگ‌ترین موفقیت و نقطه عطف فعالیت خود را چه می‌دانید؟

شروع یک حرکت در بازار ابری ایران با وجود تمامی محدودیت‌ها و ادامه دادن این مسیر در این شرایط برای ابر آروان موفقیت به حساب می‌آید و بعد از آن، ساخت یک فرهنگ سازمانی متفاوت.

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.