صدیقیان

گفت‌وگو با جناب آقای دکتر عطاالله صدیقیان مدیرعامل شرکت تاراتجهیز طب شفق

مقدمه

شاید اغراق نباشد که بگوییم تجهیزات پزشکی یکی از کالاهای راهبردی است که جایگاه آن اهمیتی هم‌پای خوراک و دارو دارد. سال‌هاست روی بومی‌سازی و تولید این تجهیزات کار شده و همیشه خلاء زیرساخت توزیع مناسب این کالاها در استان‌های دور از مرکز و شهرستان‌های کوچک‌تر به وضوح دیده شده است.

با اوج گرفتن پاندمی کرونا و درک اهمیتی دورکاری و خرید از طریق فضای مجازی راهکارهایی مناسب با شرایط وخیم و فورس ماژور توزیع کالا از طریق زیرساخت سیستم‌های آنلاین طراحی و بهره‌برداری شد.

در این راستا شرکت تارا تجهیز طب شفق نیز از سازمان‌هایی بود که با درک اهمیت این نکته و همچنین به منظور به حداکثر رساندن بازه ارائه خدمات و عدالت خدمت‌رسانی در سراسر کشور با طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت “دیجی‌سرجری” تلاش کرد تا قدمی جهت ارتقاء خدمات خود بردارد.

به همين منظور با آقای دکتر صدیقیان مدیرعامل شرکت تارا تجهیز طب شفق، گفت‌وگويي انجام داديم که در ادامه مي‌خوانيد:

ابتدا در مورد فعاليت خود و محصولات و خدماتي که ارائه مي‌کنيد توضيحاتي ارائه فرماييد.

شرکت ما در حقیقت یک مجموعه تولیدی تجهیزات پزشکی، با تمرکز بر حیطه تخصصی ابزار هست، که در کنار فعالیت‌های تولیدی و فروش محصولات خود، مشغول فعالیت‌های بازرگانی در حوزه کلی تجهیزات پزشکی نيز هستیم. به تازگی و علی‌الخصوص با شیوع پاندمی کرونا، کسب و کارهای مبتنی بر پلت‌فرم‌های فروش آنلاین فضای گسترده‌ای جهت فعالیت بیش از پیش پیدا کرده‌اند. در این میان شرکت ما هم موقعیت مناسبی را جهت ورود به بازار خرده‌فروشی آنلاین جهت تسریع در امر خدمت‌رسانی، گسترش بازه خدماتی، و همچنین گسترش حجم بازار شناسایی کرد و با راه‌اندزی وب‌سایت www.DigiSurgery.ir آغاز به‌کار کرد.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست؟

مخاطبین ما به دو حوزه عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند. مخاطبین تخصصی ما در حقیقت پزشکان و جراحان تخصص‌های مختلف هستند که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سراسر کشور با این عزیزان در ارتباط هستیم. ولی در‌خصوص بازه‌ي محصولات عمومی ما هیچ محدودیت مخاطبی وجود ندارد و تقریباً هر فردی به نحوي در جامعه مخاطبین ما قرار می‌گیرد. کالاهای عمومی و تشخیصی مانند ست‌های معاینه، فشارسنج و تب‌سنج و … امروزه در هر منزلی کاربرد دارد.

در مورد رقبا و مزيت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.

همانطور که گفته شد ما در دو حوزه تخصصی و عمومی مشغول به فعالیت هستیم. در حوزه تخصصی هنوز هیچ پلت‌فرم فروش آنلاین کامل و البته قانونی‌ای وجود ندارد و از این لحاظ موقعیت خوبی برای ما وجود دارد تا به‌عنوان اولین پلت‌فرم رسمی با حمایت بخش تولیدی خود به این امر بپردازیم.

در‌خصوص محصولات غیر‌تخصصی و عمومی پلت‌فرم‌هایی مانند دیجی‌کالا و … وجود دارند، ولی با توجه به قرارگیری ما در مرکز این صنف این موقعیت برای ما وجود دارد که خدمات و محصولات را به صورت تخصصی و علمی و از مراجع اصلی به مشتریان ارائه کنیم.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه فعالیت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور را چه می‌دانید؟

قطعاً عدم ثبات شرایط؛ متأسفانه در شرایط فعلی، حتی هیچ برنامه‌ریزی میان مدت دقیقی نمی‌شود برای کار انجام داد و این امر برای کارآفرین و سرمایه‌گذار ریسک بالایی دارد.

مسأله بعدی هم عدم تعادل هزینه‌ها و سودهاست، که روی تمام سلسله‌مراتب کاری از حقوق پرسنل تا سود خالص شرکت و پس‌اندازی که به‌عنوان سرمایه آتی مدنظر هست تأثیر می‌گذارد، و متأسفانه با پایین آمدن ارزش پول کشور هر روز این شکاف عمیق‌تر و بغرنج‌تر می‌شود.

با توجه به شناخت شما از این حوزه فعالیت و چالش‎های پشت سرگذاشته شده و پیشِ‌رو، چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی دارید که قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند؟

پیشنهاد اصلی من که البته برگرفته از مشورت اساتید و مشاورانی است که در این راه در کنار ما بودند، این است که از تک‌روی باید اجتناب کرد و سعی کرد با تشریک مساعی و همکاری‌های چندجانبه تیم‌هایی با تخصص‌های یکسان یا حتی بین رشته‌ای، و با کار تیمی ریسک کار را کم و شانس موفقیت رو بیشتر کرد.

شرایط فعلی مرتبط با شیوع بیماری کووید-19 چه تأثیری بر کسب‌و‌کار شما داشته است؟

در حوزه تخصصی ابزار جراحی خصوصاً در مراحل اولیه شیوع این پاندمی به دلیل تعطیلی بسیاری از جراحی‌های غیرضروری و حتی بسیاری از مراکز درمانی کوچک، اتاق‌های عمل و مطب‌ها در یک بازه زمانی شوک بسیار سختی به ساختار شرکت وارد شد، که با تغییر راهبردی به تولید حداکثری و افزایش دپوی انبار، آن دوره را پشت سر گذاشتیم، ولی تأثیر بلندمدت این وضعیت گسترش فعالیت پلت‌فرم‌های فروش آنلاین و جا افتادن خريد غیر‌حضوری در فرهنگ خرید کشور بود.

برنامه شما براي توسعه فعاليت‌ها چيست و نهايتِ هدف (چشم‌انداز) شما در اين حوزه چيست؟

هدف ایجاد یک ساختار عظیم فروش تجهیزات پزشکی با تکیه بر ظرفیت‌های فروش آنلاین و از راه دور، و در مقیاسی تخصصی و با تکیه بر دانش بومی و محصولات تولید داخل است.

برنامه‌ای هم که ما در پیش‌رو داریم، از سویی تقویت بخش فناورانه شرکت، و ظرفیت‌های این بستر، و از سویی نیز گسترش سبد تولیدات شرکت و عرضه آن در همین فضاست.

نقش دولت و حمایت‌های دولتی در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته است یا پشتیبان؟

بعید می‌دانم کسی در حیطه تجهیزات پزشکی مشغول به فعالیت باشد و از هیچ‌یک از دولت‌ها خاطره خوشی داشته باشد. امیدواریم که دولت جدید با صنف ما همدل‌تر باشد.

بزرگ‌ترین موفقیت و نقطه عطف فعالیت خود را چه می‌دانید؟

ما تا سال 95 تقریباً مثل تمام شرکت‌های دیگر به صورت صرفاً یک واسطه بین کشور پاکستان و بازار داخلی کشور ایفای نقش مي‌کرديم، و با اصرار یکی از جراحان با تولید یک قطعه خاص، طعم خوش تولید را چشیدیم و از آن روز شاید بالای 1300 قلم کالای مختلف را در تیراژهای گوناگون تولید و تقدیم جامعه پزشکی کشور کردیم. فکر می‌کنم بزرگ‌ترین موفقیتی که در این سال‌ها کسب کردیم گردهم‌آوردن یک گروه بسیار جوان، و آموزش آن‌ها تا رسیدن به سطح پرسنل بسیار حرفه‌ای در صنف خودمان بوده است. قطعاً بزرگ‌ترین سرمایه‌های شرکت ما دانش ما و همین نيروي انساني هستند.

اگر به عقب برگردید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه اقداماتی را تکرار نمی‌کنید؟

قطعاً با دلهره خیلی کمتری به سمت تغییرات بزرگ قدم بر می‌داریم، تغییراتی که با خودش سکون و رخوت موقتی ایجاد کرده وجود داشته، ولی همیشه در نهایت این اتفاقات باعث پیشرفت تصاعدی ما بوده‌اند.

در پایان اگر صحبتی ناگفته مانده یا توصیه‌ای دارید بفرمائید.

صحبت که بسیار زیاد است و از فصلنامه خوب شما هم ممنونیم که این فرصت رو در اختیار ما قرار دادند. من دلم می‌خواهد دو نکته را به‌عنوان یک دوست به جوانانی که می‌خواهند به این صنف وارد بشوند بگویم که همیشه آرزو می‌کنم ای کاش کسی به من گفته بود. یک اینکه خواهشاً به جز توان خودشان، روی هیچ پارامتر دیگری حساب نکنند و تمام برنامه‌هایشان را بر این اساس و دقیق و مرتب بچینند.

دوم این‌که انشالله همه موفق باشند، ولی حتماً قبل از شروع کار به راهبردهای خروج از آن کار هم فکر کنند. اینکه با چه شرایطی می‌توانند کاری که شروع کرده‌اند را قطع کنند و این اتفاق چه هزینه‌هایی بر آنها تحمیل می‌کند. متأسفانه با افراد زیادی برخورد می‌کنم که با خوش‌بینی در مسیری قرار‌ گرفته‌اند که متأسفانه برایشان فرسایشی شده و توان خروج از آن را ندارند!

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.