drskill1

گفت‌وگو با جناب آقای سعید ابراهیمیان از هم‌بنیانگذاران دکتر اسکیل

مقدمه

يکي از چالش‌هاي دنياي امروز به ويژه در بين فارغ‌التحصيلان، يافتن کار مناسب است. از اين رو در جامعه ما بسياري از فارغ‌التحصيلان تمايل به استخدام در بخش دولتي يا حداقل بخش خصوصي با حقوق ثابت دارند و کمتر افرادي هستند که حاضر به راه‌اندازي کسب‌وکاري مبتني بر دانش‌هاي آموخته‌شده خود باشند.

اما اگر کسي بخواهد کسب‌وکاري راه‌اندزي کند، متناسب‌بودن اين کسب‌وکارِ ارزش‌آفرین با خالق آن که خود را بشناسد، بداند که چه انگيزه‌هايي دارد و چگونه بايد از گوهر وجود خود بهره ببرد، بسیار مهم است.

به همين منظور با آقای سعید ابراهیمیان از هم‌بنیانگذاران دکتر اسکیل، گفت‌وگويي انجام داديم که در ادامه مي‌خوانيد:

ابتدا در مورد فعالیت خود و خدمتی که ارائه می‌کنید توضیحاتی ارائه فرمایید.

اجازه دهید برای آشنایی بیشتر با دکتر اسکیل، از قصه‌ی خلق‌شدنش شروع کنیم. موضوع بر می‌گردد به سال‌های فعالیت من در دنیای کارآفرینی یا بهتر است بگویم ارزش‌آفرینی. اینکه می‌گویم ارزش‌آفرینی به خاطر این است که به نظر من و خیلی از بزرگان این حوزه، واژه‌ی «کارآفرین» ترجمه‌ی درستی از Entrepreneur نیست. چون حداقل خیلی از فعالیت‌های ارزش‌آفرینان به جای کارآفرینی، بیکارآفرینی است! مثلاً فعالیت دیجی‌کالا، ممکن است خیلی از فروشندگان خُرد را بیکار کند یا مثلاً اسنپی که خیلی از صاحبان تاکسی تلفنی‌ها را بیکار کرد یا سیستم‌سازی کار و کسب‌ها و حتی ربات‌ها که کارمندان و کارگران بسیاری را از کار، بیکار می‌کند و مثال‌های متعدد دیگری که احتمالاً همین الان، تعدادی از آن‌ها در ذهن شما هم هست.

موضوع اصلی در «به اصطلاح کارآفرینیِ» امروز، در واقع خلق یک ارزش است که کارها را آسان‌تر، یا در دسترس‌تر، یا ارزان‌تر، یا بهینه‌تر و یا… می‌کند و قصه دقیقاً از همین‌جا شروع می‌شود. از همان ارزشی که شما قصد دارید به دیگران پیشنهاد بدهید. برای من و هم‌بنیانگذاران دکتر اسکیل که بارها، سختیِ خلقِ این ارزش را چشیده‌اند، ایجاد یک بستر ارزش‌آفرینی بسیار مهم بود. بسترِ ارزش‌آفرینی‌ای که در آن اصل و اساس، متناسب‌بودن یک کار و کسبِ ارزش‌آفرین با خالقین آن باشد.

در واقع بازگشت به «ارزش‌هایِ انسانی» و به «خودِ انسان‌ها» به‌عنوان مرجع اصلی خلق یک ارزش در کار و کسب، شاید مهم‌ترین دغدغه‌ی هم‌بنیانگذاران دکتر اسکیل بوده ‌است. برای همین در دکتر اسکیل، گام اول خودشناسی است. مجموعه‌ای از آزمون‌های علمی‌ای که به خالق یک کار و کسب کمک می‌کند تا قبل از هر کاری، اول خود و انگیزه‌هایش را بشناسد و بعد بیاموزد که چگونه آنچه را که در وجودش دارد، به‌کار بگیرد.

و حالا بعد از این مقدمه نسبتاً طولانی، پاسخ سؤال شما درباره‌ی چیستیِ خدمتِ دکتر اسکیل را می‌دهم:

“دکتراسکیل مجموعه‌ای از ابزارها، روش‌ها و آموزش‌هاست برای کمک به کسانی که می‌خواهند سرنوشتِ کاری خود را تغییر دهند. دکتر اسکیل در تمامِ مسیر، همراه آنهاست تا کار و کسب خود را آماده‌سازی و راه‌اندازی کنند و در مسیر رشد کارشان، آسان‌تر، کم ریسک‌تر و با هزینه‌ی کمتر پیش بروند.”

صحبت از هم‌بنیانگذاران دکتر اسکیل شد می‌شود این هم‌بنیانگذاران را بیشتر معرفی کنید.

دکتر اسکیل سه هم‌بنیانگذار اصلی دارد؛ من (سعید ابراهیمیان)، سرکار خانم آزاده مقدسی و بنیانگذار سومی که همیشه دوست داشته‌اند ناشناس بمانند!

البته الان دکتر اسکیل یک خانواده‌ی حدوداً 100 نفره است با توانمندی‌ها و تخصص‌های متنوع، این خانواده مهم‌ترین داشته‌ی ما دکتر اسکیلی‌هاست. ما درکنار هم، به خودمان و دیگران کمک می‌کنیم تا زندگی و کار و کسب بهتری را تجربه کنند.

drskill1

من سعید ابراهیمیان هستم و حدود 17 سال است که در دنیای ارزش‌آفرینی فعالیت می‌کنم از بیست سالگی خود (2003) اولین کار و کسبم را در زمینه‌ی داده‌های شهری، با کمک دوستم علی، راه‌اندازی کردیم و در طی 3 سال توانستیم بیش از 20 هزار مشتری را جذب کنیم.

در مسیر کار و کسب‌های خودم، حدود 2000 بازاریاب را آموزش داده‌ام. مشاوره، ارزیابی، داوری و منتورینگ حدود 250 کار و کسب را در کارنامه‌ی خودم دارم و راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری در چندین کار و کسب را تجربه کرده‌ام که البته بعضی از آن‌ها شکست‌های تمام عیاری بوده‌اند! و البته همان شکست‌ها خیلی چیزها را، به من آموختند.

آخرین کار و کسبم قبل از دکتر اسکیل، در زمینه هوشِ‌مصنوعی و متن‌کاوی وب، جزء 50 استارتاپ برتر دنیا (در GITEX 2017) و 3 استارتاپ برتر ایران (در رویداد کارزار از بین 800 استارتاپ ایرانی) بوده است.

سرکار خانم آزاده مقدسی، ذاتاً یک هنرمندِ کار و کسب‌شناس هستند. که نقش کلیدی در شکل گرفتن دکتر اسکیل داشته‌اند. اگر اجازه بدهید من توصیف خودشان را که در بلاگشان آمده است بدون هیچ دخل و تصرفی بیان کنم:

“من یک زنم

کارم خلق کردنه …

و بعد از اون یک هنرمند!

هر کار و کسبی که بخواد توی ذهن آدم‌ها بمونه و رشد کنه به یک «روح‌افزا» نیاز داره!!!

اگر می‌خواین کار و کسب‌ِتون روح داشته باشه، من می‌تونم کمک‌تون کنم.”

در واقع تخصص اصلی ایشان، خلق برندهای انسان‌محور و متناسب با احساسات و ادراکاتِ انسانی است. این توانمندی، ترکیبی از انواع مهارت‌‌هاست. مهارت‌هایی مانندِ نوروساینس، کپی‌رایتینگ، توسعه‌‌ی کار و کسب، طراحی و بهینه‌سازی تجربه‌ی کاربری ((UX/UI و …

و اما هم‌بنیانگذار ناشناس سوم؛ از آنجا که دوست دارند ناشناس باقی بمانند من بیشتر به نقش ایشان در دکتر اسکیل می‌پردازم. ایشان یک طراح راهبردهای شروع و توسعه‌ی کار و کسب هستند. این راهبردها متمرکز بر درآمدزایی و پاسخِ سریع، طراحی می‌شوند. ویژگیِ مهم دیگر ایشان، توانمندیِ کار با سرمایه و پول است در واقع ایشان می‌توانند راهبرد رشد یک کار و کسب را به صورت Bootstrap (شروع یک کار و کسب، با سرمایه‌گذاری درآمدها، در خود کار و کسب) با بیشترین بازدهی طراحی کنند. حضور ایشان در دکتر اسکیل، همیشه یک موهبت بوده و نقش مهمی در رشد دکتر اسکیل داشته‌اند.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست؟

هر کسی که دغدغه‌ی کار و کسب دارد می‌تواند مخاطب ما باشد فرقی نمی‌کند که قصد راه‌اندازی کار و کسب دارد و یا به فکر توسعه و رشدِ آن است. ممکن است شخصی کارمند باشد ولی بخواهد در مسیر کارمند‌بودن، پله‌های ترقی را سریع‌تر طی کند. مخاطبان ما تا حالا در بازه‌ی سنی و موقعیت‌های اجتماعی بسیار متنوعی بوده‌اند از سن 18 سال تا 60 سال، از دیپلمه تا استاد دانشگاه، از نویسندگان کتاب تا مشاغل آزاد، در واقع مخاطبین ما براساسِ پرسونا و یا شخصیت‌هایِ مرسوم مخاطبین در دیگر کار و کسب‌ها، مانند سن، جنسیت، موقعیت اجتماعی و … قابل تفکیک نیستند بلکه براساس نیازهای هدایت‌گر، انگیزه‌ها و جایگاه‌شان در هرمِ مازلو تفکیک می‌شوند.

drskill2

در واقع مخاطبین ما کسانی هستند که دوست دارند به نسخه‌ی بهتری از خود تبدیل شوند و احساس می‌کنند وقتِ آن رسیده که سرنوشتِ کاری خود را تغییر دهند.

ارزش پیشنهادی ما به آن‌ها، کمک و همراهی در مسیر راه‌اندازی یا رشدِ کارشان است. ما با ابزارها، روش‌ها و آموزش‌هایِ دکتر اسکیل، سعی کرده‌ایم، همراهی آگاه، هدایت‌گر و دردسترس باشیم.

در مورد رقبا و مزیت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.

اگر در اینترنت یک سرچ ساده درباره‌ی کار و کسب کنید. با انبوهی از مشاورین و آموزش‌دهنده‌ها مواجه می‌شوید که هریک به بخشی از دنیایِ کار و کسب می‌پردازند که به نظر من به شرطِ با کیفیت‌بودنِ آموزش‌ها، اتفاق خوشایندی است زیرا حق انتخاب‌های متنوعی پیش روی جویندگان راه رشد و بهبود قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین مزایای رقابتی دکتر اسکیل نسبت به برخی از این رفقا شاید این‌ها باشد:

  • توجه به نهادِ انسانی و خودِ واقعیِ افراد
  • طراحی کار و کسب‌های انسان‌محور و متناسب با نیازِ واقعیِ انسان‌ها
  • آموختنِ به‌کارگیریِ توانمندی‌هایِ فردی و استفاده از امکاناتِ موجود در کار و کسب
  • پیش‌رفتن بر‌اساس چرخه‌یِ یادگیری و کاهشِ قابل توجهِ ریسک و سرمایه‌ی شروع و رشد کار و کسب
  • ساده‌سازی و طراحی کار و کسب متناسب با ویژگی‌هایِ فردیِ بنیان‌گذار
  • و در نهایت ایجاد یک دید 360 درجه و نسبتاً جامع در فرد برای راه‌اندازی یا رشد یک کار و کسب است.

شما در تمام این مصاحبه تأکید بر استفاده از ترکیبِ «کار و کسب» داشته‌اید در‌صورتی‌که مصطلح‌تر آن «کسب و کار» است. می‌توانم دلیل این تأکید را بپرسم؟

اینکه من می‌گویم «کار و کسب» به خاطر این ‌است که یادم بماند، تا کاری نکنی، کسبی هم نیست! و گرنه همان «کسب و کار» که شما می‌فرمایید مصطلح‌تر است ولی یادمان باشد که هیچ «کسبی» قبل از «کار» محقق نمی‌شود! و البته شاید مهم‌تر اینست که بدانیم هر کاری هم، منجر به کسب نمی‌شود!

شرایط فعلی مرتبط با بیماری کووید 19 چه تأثیری بر «کسب و کار» و یا به قول خودتان «کار و کسب» شما داشته ‌است؟

کووید 19 برای خیلی از کار و کسب‌ها بلا بود و برای بعضی از آن‌ها نعمت. موضوع اصلی این است که هر کار و کسبی بهتر است سازگاری با شرایط را بیاموزد. هر کار و کسبی که این سازگاری را بیاموزد برای همیشه خود را نسبت به وقایع غیرقابل پیش‌بینی بیمه کرده‌ است. ما هم با وجودی که کارگاه‌ها و آموزش‌های حضوری‌مان عملاً تعطیل شد ولی با فراهم‌آوری بسترهای جدید آموزش، عملاً نه تنها آسیب ندیدیم بلکه رشد بهتری را هم تجربه کردیم. روش‌های این سازگاری با شرایط، الان جزء ابزارها و آموزش‌های جدی کار و کسب دکتر اسکیل محسوب می‌شود.

برنامه شما برای توسعه فعالیت‌های دکتر اسکیل چیست و نهایتِ هدف (چشم‌انداز) شما در این حوزه چیست؟

هر کسی که دغدغه‌ی راه‌اندازی یا رشد کار و کسب دارد، بتواند از یاری و همراهی مجموعه دکتر اسکیل استفاده کند. در واقع هدفِ ما این ‌است که هیچ‌کس در مسیرِ تغییرِ سرنوشتِ کاریِ خود، تنها نماند.

drskill3

بزرگ‌ترین موفقیت و نقطه عطف فعالیت خود را چی می‌دانید؟

به‌وجود‌آمدنِ خانواده‌ی بزرگ دکتر اسکیل، بزرگ‌ترین موفقیت و نقطه عطف و البته مهم‌ترین سرمایه و داشته‌ی مجموعه دکتر اسکیل است.

اگر به عقب برگردید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه اقداماتی را تکرار نمی‌کنید؟

می‌خواهم از چیزی حرف بزنم که شاید از نظر بعضی‌ها خیلی قابل هضم نباشد. وقتی شما براساس چرخه یادگیری (بساز- بسنج- بیاموز) پیش می‌روید و اصولِ ساختن MVP یا همان «کمینه محصولِ پذیرفتنی» را بلد باشید عملاً خیلی فرصت انجام اشتباه‌های مهلک و بزرگ را ندارید چون خودِ کار و کسب، مسیرِ درست را، براساس بازخوردهایِ مشتری به شما نشان می‌دهد.

ما دکتر اسکیل را براساسِ همین روش‌ها پیش برده‌ایم و واقعاً الان چیزی به ذهنم نمی‌رسد که اگر زمان به عقب برگردد آن‌را تکرار نکنیم. در واقع چرخه‌یِ یادگیری، به ما کمک می‌کند که به تعداد زیاد، شکست‌های کوچک و کم هزینه را تجربه کنیم تا اسیر شکست‌هایِ بزرگ و پرهزینه نشویم.

در پایان اگر صحبتی ناگفته مانده یا توصیه‌ای دارید بفرمائید.

به خودتان برگردید. همه چیز در خودِ شماست. طوری انتخاب کنید که حالِ دلِ‌تان خوب باشد اگر در نتیجه‌یِ انتخاب‌تان، حالِ دلتان خوب باشد مسئولیت انتخاب‌هایتان را خواهید پذیرفت و کاری را نیمه‌تمام رها نخواهید کرد. خودتان را آنگونه که هستید بشناسید نه آنگونه که برایِ دیگران و خودتان خوشایند است و این یعنی با خودتان صادق باشید. در وجودِ همه، چیزهایی برای افتخارکردن هست، بگردید و آنها را پیدا کنید و بعد آنها را به‌کار بگیرید اینگونه همیشه انگیزه پیش‌رفتن و جانزدن در وجودتان شعله‌ور خواهد ماند.

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.