zistpooyesh

گفت‌وگو با آقای محمدعلی فغفوری مدیرعامل شرکت زیست‌پویش ایمن دارو

مقدمه

امروزه تولید یکی از ارگان قدرت و توانایی کشورها در رقابت‌های جهانی بحساب می‌آید، بویژه آنکه این محصول تولیدی جزو مواد پایه برای سایر تولیدات پر کاربرد باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد و طرفدار فراوانی در کشور دارد که بیشتر آنها وارداتی و ارزبر هستند. تولید مواد آرایشی بر پایه مواد اولیه کاملاً طبیعی از الزامات این حوزه بحساب می‌آید. روغن‌های اوزونه امروزه کاربرد وسیعی در مواد آرایشی و درمانی دارند در این راستا شرکت زیست‌پویش ایمن دارو بمنظور تولید این روغن‌ها وارد این بازار گردید. نبود استانداردهای اولیه و تجهیزات تولید مشکلات زیادی را در سر راه ما قرار داد اما به لطف خداوند یکی‌یکی این موانع را پشت سر گذاشته و موفق به تولید شدیم. امروز این شرکت توانایی تولید انواع پمادها، روغن‌ها،کرم‌ها و صابون‌ها را با استفاده از این فناوری دارد.

از همین‌رو با آقای محمدعلی غفوری مدیرعامل شرکت زیست پویش ایمن دارو، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ابتدا در مورد فعاليت خود و محصولات و خدماتي که ارائه مي‌کنيد توضيحاتي ارائه فرماييد.

شرکت زیست پویش ایمن دارو در سال 1396 در ارومیه توسط تعدادی از دانشجویان رشته میکروبیولوژی تأسیس شد تا در زمینه تولید محصولات آرایشی بهداشتی و کمک درمانی انواع زخم‌ها فعالیت نماید. تیم تخصصی شامل اینجانب به‌عنوان مدیرعامل، آقای حامد نجفی رئیس هیأت‌مدیره و مدیر تولید، آقای مهندس محمد جواد ابراهیمی کارشناس‌ارشد شیمی مسئول فنی و تنی چند از کارگران عزیز و زحمت‌کش می‌باشد. در سال 1397 به منظور تولید انبوه و تهیه تجهیزات و تأمین سرمایه اولیه و اخذ مجوزهای بهداشتی اینجانب به مجموعه دوستان اضافه شدم. با اسقرار در مرکز رشد جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی فعالیت خود را شروع کردیم. در این راستا پس از انجام اقدامات شبانه‌روزی در سال 1398 اولین محصول شرکت با نام روغن زیتون اوزونه و صابون اوزونه تولید و به بازار عرضه شد.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست؟

مخاطبان عام محصولات این شرکت تمامی مردم اعم از زن و مرد می‌باشد که علاقمند به حفظ طراوت پوست خود هستند و برای جوانسازی و بهسازی پوست خود می‌توانند از محصولات شرکت استفاده کنند.

در بعد تخصصی و خاص افراد دارای عوارض پوستی نظیر انواع زخم‌ها مانند زخم بستر، زخم پای دیابتی، زخم ناشی از سوختگی، محل جوش و محل انواع جراحات پوستی از مصرف‌کنندگان ما محسوب می‌شوند.

ارزش پیشنهادی برای مخاطبان استفاده از یک محصول تمام گیاهی و طبیعی می‌باشد که برای اولین بار در کشور با مجوز سازمان غذا و دارو تولید می‌شود. در تولید این محصول هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده و ماده مؤثر آن گاز اوزون است.

zistpooyesh2

در مورد رقبا و مزيت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.

در حال حاضر برای این محصول رقیبی وجود ندارد و تنها مشکل عدم آشنایی مصرف‌کنندگان با این محصول و مقامت بازار در برابر آن می‌باشد.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه فعالیت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور را چه می‌دانید؟

عدم ثبات قیمت مواد اولیه و ظروف بسته‌بندی و قدرت خرید پایین مردم با توجه به قیمت محصولات این شرکت. (البته باید متذکر شوم قیمت محصولات خارجی آن ده‌ها برابر محصولات ایرانی آن است)

با توجه به شناخت شما از این حوزه فعالیت و چالش‎های پشت سرگذاشته شده و پیشِ‌رو چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی دارید که قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند؟

حوضه محصولات آرایشی و بهداشتی از گستردگی فراوانی برخورد است و متأسفانه تولید زیر‌زمینی این محصولات در نقاط مختلف کشور با نام و برندهای معتبر جهانی و عرضه ارزان قیمت آنها رقابت را در بازار خیلی دشوار می‌کند و دوستانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند باید با دانش بالا و محصولات جدید و منحصر بفرد وارد بازار شود.

شرایط فعلی مرتبط با شیوع بیماری کووید-19 چه تأثیری بر کسب‌و‌کار شما داشته است؟

متأسفانه در سال 1398 شروع فعالیت ما مواجه شد با شیوع این ویروس. انواع قرنطینه‌ها و منع تردد‌ها و افزایش قیمت محصولات پایه آرایشی و بهداشتی و عوامل دیگر، تولید این واحد را تا پایدار‌شدن شرایط به تأخیر انداخت و باعث شد تا ما اولین تولید انبوه خود را در اواخر سال 1400 آغاز کنیم.

zistpooyesh1

برنامه شما براي توسعه فعاليت‌ها چيست و نهايتِ هدف (چشم‌انداز) شما در اين حوزه چيست؟

در حال حاضر با اضافه‌شدن تیم‌های تخصصی در زمینه درمان زخم‌ها و گیاهان دارویی بررسی و تولید محصولات جدید اوزونه با انواع عصاره‌های گیاهی را برای تولید آغاز کرده‌ایم. و سعی داریم حداقل 9 مورد محصول جدید را به بازار عرضه کنیم. این محصولات بیشتر برای بهبود اگزما، پسیوساریس، لک، هموروید و … می‌باشد.

نقش دولت و حمایت‌های دولتی در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته است یا پشتیبان؟

دولت نقش مانع را نداشته است ولی قوانین دست و پا‌گیر و غیر‌‌ضروری زیادی وجود دارد که زمان شروع فعالیت را زیاد می‌کند به‌عنوان مثال شما باید برای دریافت یک برچسب اصالت کالا مسیری را که در سال‌های قبل برای دریافت پروانه بهداشتی و سیب سلامت طی کرده‌اید از نو انجام دهید. متأسفانه وجود انواع رانت‌ها و مافیاها مانع سرعت بخشیدن به کار و تولید هستند.

بزرگ‌ترین موفقیت و نقطه‌عطف فعالیت خود را چه می‌دانید؟

بزرگ‌ترین موفقیت ما تولید محصول کاملاً جدید و بومی‌سازی آن می‌باشد که با دانش متخصصان خوب کشور عزیزمان بهینه نیز شده است.

اگر به عقب برگردید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه اقداماتی را تکرار نمی‌کنید؟

اگر واقعیت را بخواید اگه به عقب برگردم وارد بحث تولید نمی‌شوم.

در پایان اگر صحبتی ناگفته مانده یا توصیه‌ای دارید بفرمائید.

صحبت در مورد تولید و فروش زیاد می‌باشد و جای آن در یک فصلنامه علمی نیست تنها از نهادهای دولتی و دست‌اندرکار خواهشمندم با حذف قوانین دست و پاگیر که باعث دلسردی جوانان و سرمایه‌گذاران می‌شود رونق اندکی بکارها ببخشند.

در انتها از کلیه همکارانم بویژه جناب آقای حامد نجفی پایه‌گذار این طرح که زمان زیادی را برای مطالعه آن صرف کرده و عوامل محترم جهاد دانشگاهی و مرکز رشد جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و خانواده‌ام که در تمام مراحل با من همراه بودند تشکر و قدردانی نمایم.

zistpooyesh3صفحه اجتماعی شرکت در اینستاگرام بشرح زیر می‌باشد.

Nisado.cosmetics

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.