گفت‌وگو با جناب آقای دکتر وحید سهیلی‌آرا بنیان‌گذار شرکت دانش‌بنیان ساناصنعت ماندگار

مقدمه

شرکت دانش‌بنیان سانا صنعت ماندگار نخستین تولیدکننده محصولات اعلام حریق آدرس‌پذیر هوشمند در ایران و از واحدهای فناور پارک علم و فناوری کرمانشاه می‌باشد. این مجموعه با 10 سال سابقه مبتنی بر تحقیق و توسعه در حوزه‌های برق و الکترونیک و بیش از 15 نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت است.

از این رو با مدیرعامل این شرکت گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

ابتدا در مورد فعاليت خود و محصولات و خدماتي که ارائه مي‌کنيد توضيحاتي ارائه فرماييد.

فعالیت اصلی این شرکت تولید سیستم‌های اعلام حریق آدرس‌پذیر است که به‌عنوان نخستین محصول ایرانی آدرس‌پذیر و تنها محصول اعلام حریق آدرس‌پذیر هوشمند در کشور شناخته شده است. محصولات ما شامل انواع دتکتورهای کشف حریق، هشداردهند‌ها، پنل‌های کنترل مرکزی و ماژول‌ها و تجهیزات مرتبط است که از سال 1393 در حال تولید هستند. در سیستم‌های اعلام حریق آدرس‌پذیر هر ابزار شامل آشکارسازهای حریق یا شستی‌های اعلام حریق دارای یک آدرس منحصر به فرد بوده و در صورت وقوع حریق می‌تواند از طریق پنل کنترل مرکزی و سامانه‌های ارتباطی آدرس دقیق محل وقوع حریق را نمایش می‌دهد.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست؟

با توجه به ضرورت حفظ ایمنی تمامی اماکن مسقف و الزام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به منظور تجهیز این اماکن به سیستم‌های هشداردهنده و اطفاء حریق می‌توان مخاطبان محصول را منازل مسکونی، مجتمع‌های اداری و تجاری، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز نگهداری سالمندان، سالن‌های سینما و واحدهای صنعتی، کارگاهی و صنایع نفت و گاز نامید.

در مورد رقبا و مزيت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.

محصولات مشابه در حال حاضر توسط سه کشور صاحب عنوان تولید و عرضه می‌شوند که به دلیل برخی شرایط سیاسی و تحریمی ورود برخی از محصولات به کشور ممکن نبوده و در سایر موارد هزینه واردات محصولات مشابه به کشور بسیار بالا بوده که سبب کاهش قدرت خرید و استفاده از این محصولات شده است. همچنین یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت تولید محصول اعلام حریق آدرس‌پذیر سانا در کشور، سازگارری کامل محصولات تولیدی با شرایط اقلیمی و محیطی کشور است که سبب افزایش دقت تشخیص حریق و کاهش خطاهای عملکرد می‌شود.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه فعالیت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور را چه می‌دانید؟

با توجه به اینکه محصل تولیدی در دسته محصولات با دانش فنی بالا به حساب می‌آید امکان رقابت در این حوزه به دلیل عدم وجود نمونه‌های مشابه داخلی فراهم است و امکان توسعه فنی محصولات به دلیل شرایط خاص سیاسی از جمله تحریم‌ها و حجم پایین واردات محصولات مشابه وجود دارد. یکی از چالش‌های قابل بیان در حوزه فعالیت شرکت کاهش نرخ گمرکی محصولات مشابه وارداتی است که می‌تواند در تعیین قیمت فروش محصولات و در نهایت میزان ارزش‌افزوده محصول اثرگذار باشد که البته با وجود تیم تحقیق و توسعه در مجموعه و پایش و نظارت دقیق فناوری در شرکت‌های رقیب همواره محصولات شرکت در حال ارتقا و بروز‌رسانی هستند.

 

با توجه به شناخت شما از این حوزه فعالیت و چالش‌های پشت سرگذاشته شده و پیشِ‌رو چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی دارید که قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای ورود به این حوزه باید مورد ارزیابی و پایش قرار بگیرد توان تیم اجرایی در بررسی دانش‌های مشابه و صرف توان مضاعف برای ایجاد محصول با اتکا به نوآوری و ایجاد ارزش‌افزوده از طریق خلق محصولات جدید است. به این ترتیب می‌توان وابستگی مجموعه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین لزوم تأمین سرمایه راه‌اندازی بالا کم‌رنگ شده و می‌توان با ریسک کمتری به این بازار ورود کرد.

شرایط فعلی و مسائل موجود در حال حاضر کشور چه تأثیری بر کسب‌و‌کار شما داشته است؟

همانطور که قبلاً اشاره شد به دلیل توان بالای پرسنل شرکت در حل مسأله و بررسی و شناسایی بازارهای جدید در حوزه کسب و کار شرکت و همچنین تولید مبتنی بر دانش محصولات سبب عدم وابستگی به تغییرات نرخ ارز و همچنین کاهش قدرت خرید جامعه هدف شده است که در نهایت محصولات با نرخ مناسب‌تر و امکانات بیشتری به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید. بطوری‌که میزان فروش شرکت طی سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و شرایط تولید محصولات نسبتاً پایدار است.

برنامه شما براي توسعه فعاليت‌ها چيست و نهايتِ هدف (چشم‌انداز) شما در اين حوزه چيست؟

با توجه به گسترده‌بودن دسته محصولات این حوزه از جمله سیستم‌های اطفاء حریق و سامانه‌های کشف و شناسایی آتش و گاز (F&G) یکی از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ورود به این بازار و تولید محصولات و سامانه‌های شناسایی گاز است که بطور خاص در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرایط مناسب صادرات و افزایش حجم فروش را فراهم می‌کند.

نقش دولت و حمایت‌های دولتی در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته است یا پشتیبان؟

با توجه به اینکه یکی از بازارهای محصولات تولیدی شرکت‌های دولتی و خصوصی وابسته به دولت هستند و در این میان قوانین و مقررات خرید کالا برای این دستگاه‌ها بروز نبوده و مبتنی بر تجربیات قدیمی بوده در حال حاضر برخی از مناقصات و درخواست‌های خرید در سامانه خرید الکترونیکی دولت با اعلام برند مشابه خارجی یا الزام ارائه استاندارد خارجی بوده که این مورد به دلایل شرایط سیاسی میسر نبوده و می‌توان گفت در این موارد تصمیم‌گیری‌های دولتی نقش مانع را ایفا می‌کند و علاوه بر عدم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند از سرعت توسعه شرکت را بکاهد.

بزرگ‌ترین موفقیت و نقطه عطف فعالیت خود را چه می‌دانید؟

یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های بدست‌آمده در طول فعالیت مجموعه سانا صنعت ماندگار تثبیت فروش شرکت و اشتغال ایجاد شده است که در طی نوسانات بازار عرضه و تقاضا و تغییرات شدید نرخ ارز مسیر صعودی تولید و فروش حفظ شده است که این مورد در ضمن تولید 14 محصول دانش‌بنیان تأیید شده و تحقیق و توسعه دائمی محصولات بدست آمده است.

اگر به عقب برگردید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه اقداماتی را تکرار نمی‌کنید؟

با توجه به مسیر طولانی شرکت در رسیدن به شرایط پایدار فعلی قطعاً اشتباهاتی صورت گرفته است و شاید استفاده از برخی از منابع می‌توانست این مسیر را کوتاه‌تر نماید که اگر امکان برگشت به عقب وجود داشت عدم اتکا به برخی منابع مالی و انتخاب مشاور صحیح از موارد مهمی بود که حتماً مورد توجه بیشتری قرار می‌دادیم و البته تمامی تجارب بدست‌آمده فعلی نیز می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های آینده مؤثر باشد.

در پایان اگر صحبتی ناگفته مانده یا توصیه‌ای دارید بفرمائید.

با سپاس از زحمات شما. یکی از مواردی که پس از 15 سال تجربه در حوزه کسب و کار همیشه به آن تأکید دارم این جمله است که “هر آنچه را انسان اراده کند می‌تواند بدست آورد اما زمان و کیفیت دست‌یابی به آن وابسته به میزان تلاش است ” به امید آنکه همه در مسیر درست قدم برداریم.

در صورت داشتن صفحات اجتماعی و یا وب‌سایت آدرس آنها را ذکر بفرمائید.

وب‌سایت رسمی شرکت:  www.sana-group.com

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.