گفت‌وگو با جناب آقاي دکتر وحید سماواتیان مدیرعامل شرکت سورین آزما انرژی

مقدمه

شرکت دانش‌بنیان سورین آزما انرژی در سال 1399 به منظور تولید تجهیزات مهندسی و مشاوره در حوزه‌ی الکترونیک، علم مواد و هوش مصنوعی تأسیس گردید. هدف شرکت سورین آزما انرژی بر این است تا با بکارگیری نیروهای متخصص جوابگوی نیاز صنایع مختلف مانند صنایع سیمان، ساختمانی، معدن، صنایع فولادی و نیروگاهی کشور باشد و با رویکرد بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته صنعتی و آزمایشگاهی، وابستگی کشور به محصولات خارجی را کاهش دهد.

از اين‌رو با مدير اجرایی اين شرکت گفتگويي انجام داديم که در ادامه مي‌خوانيد:

ابتدا در مورد فعاليت خود و محصولات و خدماتي که ارائه مي‌کنيد توضيحاتي ارائه فرماييد.

فعالیت ما در سه حوزه‌ی اصلی تعریف شده است:

– ساخت تجهیزات آنالیز و اندازه‌گیری خواص مواد از اهداف اولیه شرکت بوده است. در حال حاضر، دستگاه اندازه‌گیری خواص الاستیک مواد (impulse excitation technique) توسط این شرکت ساخته شده است و در صنعت مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این، دستگاه آنالیز و مانیتورینگ کوره‌های صنعتی، دستگاه RUS برای کنترل کیفی متناوب قطعات تولیدی در کارخانه‌ها و دستگاه micromechanical testing از دیگر تجهیزاتی هستند که در سال آینده توسط شرکت به بازار ارائه خواهند شد.

– طراحی الگوریتم‌های بر پایه تحلیل فیزیک خرابی برای بررسی قابلیت اطمینان سیستم‌های الکترونیکی از دیگر فعالیت‌هایی است که شرکت در حال انجام آن است.

– طراحی سیستم‌هایی برای پایش آنلاین و soft sensing در خط تولید کارخانه‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که به تازگی شرکت در آن قدم نهاده است.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست؟

مخاطبین ما عموماً کارخانه‌های مرتبط با صنایع سیمان و مواد نسوز، صنایع فولاد (فلزی)، صنایع معدنی و آزمایشگاه‌های تخصصی دانشگاهی در زمینه‌های مهندسی هستند.

در مورد رقبا و مزيت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.

عموماً محصولات با فناوری بالا دارای رقبای محدود داخلی و خارجی می‌باشد. بنابراین از نکات مثبت محصولات تولیدی شرکت نبود رقیب داخلی است؛ از طرفی این موضوع نشان می‌دهد که صنایع کشور تمایل چندانی به خرید تجهیزات و سیستم‌های پیشرفته (داخلی یا خارجی) ندارند.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه فعالیت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور را چه می‌دانید؟

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، صنایع نامبرده به سختی حاضرند تا روی شرکت‌های دانش‌‌بنیان و محصولات آنها ریسک کنند. علاوه بر این با توجه به اینکه در سال‌های اخیر انرژی (برق و گاز) کارخانه‌ها جیره‌بندی و یا قطع می‌شود، تمرکز مدیریت کارخانه‌ها بیشتر بر مسایل اولیه کارخانه مثل تأمین انرژی است. قطعاً این رویکرد سبب آسیب به بخش‌های اقتصادی مختلف از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و خود کارخانه‌ها خواهد شد. از طرفی، به دلیل شرایط تحریم، کار با صنایع خارجی نیز بسیار دشوار است. و با فرض انجام پروژه‌ای با یک شرکت خارجی، نزدیک 10 تا 15 درصد از درآمد حاصل، فقط هزینه‌ی انتقال پول به داخل کشور می‌شود.

 

با توجه به شناخت شما از این حوزه فعالیت و چالش‌های پشت سرگذاشته شده و پیشِ‌رو چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی دارید که قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند؟

در حوزه‌های تخصصی با مشتری‌های خاص، حتماً در ابتدا قرارداد منعقد شود و سپس تولید محصول و یا ارائه‌ی خدمات انجام گردد. بازاریابی تجهیزات صنعتی که مشتریان به مراتب محدودی دارد، بسیار دشوار است.

شرایط فعلی مرتبط با شیوع بیماری کووید-19 چه تأثیری بر کسب‌و‌کار شما داشته است؟

مسلماً شیوع بیماری کرونا فرایند کاری ما را نیز همچون بقیه‌ی شرکت‌ها بسیار کند کرده است. خرید قطعات از خارج کشور که قبلاً در یک هفته انجام می‌پذیرفت، در این دوره ماه‌ها به طول می‌انجامید. علاوه بر این در بسیاری از مواقع تعامل با شرکت‌ها برای فعالیت‌های برون‌سپاری و پروژه‌ای دچار اختلال شده است.

برنامه شما براي توسعه فعاليت‌ها چيست و نهايتِ هدف (چشم‌انداز) شما در اين حوزه چيست؟

هدف اولیه‌ی ما گسترش تجهیزات پیشرفته آنالیز و سیستم‌های پایش مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت کشور است که تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهیم داد. علاوه بر این، گسترش بازار خود به خارج از کشور نیز از اهداف بعدی ماست که به شدت روی آن متمرکز هستیم.

نقش دولت و حمایت‌های دولتی در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته است یا پشتیبان؟

نسبت به گذشته، دولت امکانات بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد و گرنت‌هایی با مقادیر بالاتر را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیشنهاد می‌کند، هر چند در این وضعیت اقتصادی و با تورم موجود عملاً تأثیر آن بسیار کمرنگ می‌شود. در این شرایط، فقط بهبود وضعیت اقتصادی کل کشور است که به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند کمک کند.

بزرگ‌ترین موفقیت و نقطه عطف فعالیت خود را چه می‌دانید؟

هنوز در ابتدای مسیر فعالیت اقتصادی خودمان هستیم و به موفقیت و نقطه عطفی که مد‌نظر هست، نرسیدیم.

اگر به عقب برگردید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه اقداماتی را تکرار نمی‌کنید؟

در شروع فعالیت اقتصادی دانش‌محور خودمان، اگرچه کشور دچار مشکلات اقتصادی متعدد بود امّا تصورمان این بود که می‌توان بر این مسائل فائق آمد. متأسفانه با توجه به سیاست‌های اقتصادی- سیاسی کشور، این شرایط بسیار بدتر از پیش‌بینی ما شد. اگر قادر به پیش‌بینی شرایط امروز بودیم احتمالاً شرکت را تأسیس نمی‌کردیم و به منظور کارهای علمی و یا اقتصادی به کشور دیگر مهاجرت می‌کردیم.

در پایان اگر صحبتی ناگفته مانده یا توصیه‌ای دارید بفرمائید.

امیدوارم که شرایط برای همه‌ی مهندسین کشور فراهم شود تا امکان بروز استعدادها و توانایی‌های خود در صنایع مختلف کشور داشته باشند.

در صورت داشتن صفحات اجتماعی و یا وب‌سایت آدرس آنها را ذکر بفرمائید.

Surinazma.com

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.