aron

گفت‌وگو با جناب آقای مهندس امیرعلی ریاضی مدیرعامل شرکت پارس‌افزار آرون

مقدمه

شرکت سهامی خاص پارس‌افزار آرون با هدف توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تأسیس و در زمینه‌های نصب، طراحی و راه‌اندازی کلیه سیستم‌های الکترونیکی اعم از نصب انواع تجهیزات ایمنی و ارتباطی، دوربین‌های مداربسته و انتقال تصویر، سیستم‌های کنترل کیفیت، طراحی و پیاده‌سازی و پشتیبانی انواع اتاق سرور و دیتاسنتر، هوشمندسازی مراکز فیبرنوری و توسعه و زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و امواج رادیویی، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های خانگی و صنعتی، فروش سیستم‌های سانترال و دزدگیر حرفه‌ای‌، تأسیسات و تجهیزات سیستم‌های مخابراتی، نصب و مشاوره و خدمات سیستم‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار، طراحی و میزبانی وب، برنامه‌نویسی نرم‌افزار و اعطای نمایندگی شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی، خرید و فروش، واردات و صادرات کلیه کالاهای بازرگانی و اخذ وام و اعتبارات بصورت ارزی و ریالی و شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی انعقاد قرارداد با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی پس از اخذ مجوزهای لازم اقدام به فعالیت نمود. شرکت آرون از بدو تأسیس اقدام به هماهنگ‌سازی متد اجرای پروژه‌های خود با استانداردهای جهانی نموده است؛

به همين منظور با آقای مهندس امیرعلی ریاضی مدیرعامل شرکت آرون، گفت‌وگويي انجام داديم که در ادامه مي‌خوانيد:

ابتدا در مورد فعاليت خود و محصولات و خدماتي که ارائه مي‌کنيد توضيحاتي ارائه فرماييد.

فناوری آرون از بین جوان‌های مستعد و با انگیزه تیمی را تشکیل داده که طراحی، پیاده‌سازی و عملیاتی‌سازی انواع سامانه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های خبره را انجام می‌دهند.

تاکنون محصولات بسیاری از جمله سامانه آموزینو، سامانه مکان مبنا، تشخیص چهره و بسیاری نرم‌افزارهای دیگر را به اتمام رسانده و روانه بازار نموده که ایده‌محورانه و پروژه اصلی این تیم سامانه آموزینو می‌باشد.

مهم‌ترین ویژگی تیم آرون ریسک‌پذیری این در قبول و انجام پروژه‌های مختلف نرم‌افزاری می‌باشد که ضمن افزایش سطح دانش فنی کارکنان، باعث گردیده تا تجربه‌ی خوبی در حوزه‌های مختلف نرم‌افزاری به‌دست آوریم. انطباق با اتفاقات روز بازار و صبر در هر شرایطی از دیگر ویژگی‌های تیم آرون می‌باشد.

در نهایت با ممارست در خط و مشی خود توانستیم بعنوان مشاور رسمی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، مشاور رسمی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی، مشاور رسمی بانک آینده، مشاور رسمی مجمع اقتصاد مقاومتی، مشاور رسمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران و مرکز نوآوری G4 و … جایگاه خود را در کشور به‌عنوان مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات تثبیت نماییم و در این راستا نرم‌افزارها و سامانه‌های قابل ملاحظه‌ای را در سطح کشور پیاده‌سازی نمودیم.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست؟

از بین پروژه‌های تیم آرون، یکی از پروژه‌ها با عنوان تجاری «آموزینو» جایگاه خوبی در سطح کشور دارد و در حال حاضر با داشتن ۵۰۰۰۰ کاربر فعال یکی از سامانه‌های موفق این تیم محسوب می‌شود و مخاطبان این سامانه دانشگاه‌ها، مدارس و مؤسسات آموزشی که در زمینه آموزش و پرورش فعالیت دارند و به تبع آن دانش‌آموزان و دانش‌پذیران هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی این سامانه جامعیت آن بوده (۲۱ سامانه در یک سامانه) که تمامی نیازهای یک مدرسه یا مؤسسه آموزشی را در بر می‌گیرد و از این‌رو مورد استقبال مشتریان واقع شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های حائز اهمیت این سامانه تمرکز بر روی «پرورش» می‌باشد. زیرسامانه‌های آموزینو علاوه بر ارائه سرویس در حوزه‌های مختلف آموزش، به ارائه سرویس در حوزه‌ی پرورش نیز می‌پردازد.

در مورد رقبا و مزيت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.

اغلب رقبا از ۲۱ سامانه مورد نیاز مدارس و مؤسسات آموزشی، بین یک تا پنج سامانه دارند و از این‌رو مدارس نیازمند استفاده از چندین سامانه بصورت جزیره‌ای هستند و معمولاً قیمت سامانه رقبا بالاتر از سامانه آموزینو می‌باشد و قالباً تمرکز دیگر رقبا تنها بر روی حوزه‌ی آموزش می‌باشد که آنهم تنها روش‌های سنتی آموزش را تقریباً دیجیتالی نموده‌اند. به‌عنوان مثال دیگر سامانه‌ها تنها با برگزاری آزمون و ارائه کارنامه به سرویس‌دهی می‌پردازند، حال آنکه علائق و سلیقه‌ها و استعداد دانش‌پذیران در این بین نادیده گرفته می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی نرم‌افزار آموزینو با دیگر رقبا در ارائه سرویس کلاس آنلاین درون برنامه‌ای می‌باشد که در دوران کرونا با استقبال چشمگیری همراه بود، چرا که علاوه بر استفاده از بهترین نرم‌افزارهای مورد نیاز کاربران، سرور اختصاصی نیز به مدارس و مؤسسات آموزشی ارائه می‌گردد.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه فعالیت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور را چه می‌دانید؟

بزرگ‌ترین چالش را قوانین جاری و تغییرات سلیقه‌ای در برنامه‌های دولتی در این زمینه بوجود می‌آورند که شرح این بی‌برنامگی‌ها و سوءمدیریت‌ها، کتابی بس قطور خواهد شد و ترجیح می‌دهم بجای اینکه به موارد مرتبط با تیم آرون سخن بگویم به اختصار به ذکر چند مورد از این قوانین عجیب بپردازم که متأسفانه همه‌ی کسب و کارها بویژه استارتاپ‌ها با آن سرو کار دارند:

  • قوانین کار و قوانین بیمه‌ای: از قوانین حاکم بر روند انجام کار در ایران که نواقص بسیاری دارد قانون کار می‌باشد که باعث گردیده روند جذب نیروی کار فعال دچار انفعال جدی گردد و نیز قوانین بیمه‌ای که بی‌شک تنها به نفع بخش دولتی خواهد بود و جز شعار حمایت از نیروی کار، هیچ انتصاب دیگری به این بخش ندارد.
  • قوانین مالیاتی که سال‌هاست قرار است سیستم آن یکپارچه گردد و جای بسی تأسف و تعجب است که تمامی مدیران نسبت به ذکر چالش‌ها اشراف دارند اما نسبت به راه‌حل هیچ اقدامی نمی‌نمایند …
  • بروکراسی‌های اداری که متأسفانه باعث فرسودگی کسب و کارها می‌شود و تا زمانیکه این بروکراسی‌ها نظام‌مند و دیجیتالی نشوند همین روند فرسایشی ادامه خواهد داشت.
  • مجوزهایی که هر سازمان وابسته به دولتی به خود اجازه می‌دهد به کسب و کارها ارائه نماید و در نهایت آن را به‌عنوان قانون وضع می‌نمایند.
  • رانت‌ها و لابی‌هایی که بخش‌های دولتی راه انداخته و در نهایت کسب و کارهای خصوصی را به گوشه‌ای هدایت می‌نمایند و میدان را از این بخش سلب می‌نمایند.

و در نهایت به یکی از سیاست‌های غلط در حوزه‌ی کاری خودمان بپردازم و آن اینکه یکی از بخش‌های وابسته به دولت یک پیام‌رسان را بجای سامانه‌ی آموزشی به وزارت آموزش و پرورش معرفی نموده و با وجود تمام ایرادات و نارضایتی‌ها، همچنان در این میدان پیشتازی می‌نماید چرا که وزیر وزارتخانه مربوطه از آن حمایت می‌نماید حال آنکه هیچگاه سامانه‌ی آموزینو با آن سامانه در هیچ میدانی مورد مقایسه قرار نگرفته که اگر این مهم اتفاق می‌افتاد بی‌شک سامانه‌ی آموزینو انتخاب می‌گردید.

با توجه به شناخت شما از این حوزه فعالیت و چالش‎های پشت سرگذاشته شده و پیشِ‌رو چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی دارید که قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند؟

روند و روال‌های استانداردی وجود دارد که تیم‌ها باید به آنها توجه نمایند تا بتوانند در این بازار پر تلاطم علاوه بر زنده نگه‌داشتن کسب و کار آن را توسعه دهند و حداقل در ۱۰ گام ابتدایی باید دانش بالایی نسبت به این موارد داشته باشند:

  • مهارت‌های تصمیم‌گیری و ایجاد انگیزه
  • اعتبار‌سنجی ایده و ساخت mvp
  • طراحی مدل کسب و کار
  • تیم‌سازی یا تیم‌یابی
  • تحقیقات یا مطالعات بازار
  • فرایند طراحی و توسعه محصول
  • آشنایی با قوانین جاری بویژه قوانین کار، بیمه و مالیات
  • اصول بازاریابی و روش‌های فروش
  • مدیریت فناوری بازار
  • راهبرد بقا و زنده نگه‌داشتن تیم تا زمان سوددهی و در نظرگرفتن هرگونه شرایط بحرانی

و تا زمانیکه دانش مناسب در این حوزه‌های ندارند همان بهتر که کسب و کار خود را شروع ننمایند.

شرایط فعلی مرتبط با شیوع بیماری کووید-19 چه تأثیری بر کسب‌و‌کار شما داشته است؟

با توجه به اینکه یکی از سرویس‌های سامانه آموزینو، کلاس آنلاین در بستر وب می‌باشد، از این‌رو استقبال از این سرویس بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفت و باعث گردید کسب و کار روند صعودی داشته باشد و البته باید عنوان نمود که سرعت عمل تیم آموزینو برای ارائه سرویس کلاس آنلاین باعث گردید از دیگر رقبا پیشی بگیریم.

aron1

برنامه شما براي توسعه فعاليت‌ها چيست و نهايتِ هدف (چشم‌انداز) شما در اين حوزه چيست؟

با توجه به شرایط فعلی و استقبال مردم از آموزش مجازی در نظر داریم سرویس‌های این سامانه را در دیگر زمینه‌های آموزشی بويژه حوزه‌ی سرگرمی و تفریح ارتقاء دهیم و در نظر داریم این سامانه را به دیگر کشورها نیز به فروش برسانیم.

نقش دولت و حمایت‌های دولتی در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته است یا پشتیبان؟

بزرگ‌ترین حمایتی که مدیران محترم دولتی می‌توانند داشته باشند این مهم است که هیچ تصمیم‌گیری در حوزه‌ی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای آزاد ننمایند کما اینکه که تاکنون هیچ حمایتی نداشته‌اند هیچ آسیبی هم نرسانند و در اینجا باید این سؤال را مطرح نمود: چرا مدیران بخش دولتی که قالباً تجربه‌ای در حوزه‌ی کارآفرینی ندارند باید تصمیم‌گیرنده برای بخش‌های خصوصی باشند؟؟؟!!!

بزرگ‌ترین موفقیت و نقطه عطف فعالیت خود را چه می‌دانید؟

در حال حاضر این سامانه بیش از ۵۰ هزار یوزر فعال دارد و این تعداد در حال حاضر بزرگ‌ترین موفقیت این سامانه می‌باشد که در این بازار عدد قابل ملاحظه‌ای می‌باشد.

اگر به عقب برگردید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه اقداماتی را تکرار نمی‌کنید؟

قاعدتاً تیم‌سازی بهتر، آگاهی بیشتر از وضعیت و نیاز بازار، ارتقاء دانش فنی از مواردی است که باید بیشتر به آنها توجه می‌نمودیم و از اتلاف زمان پرهیز می‌کردیم.

در پایان اگر صحبتی ناگفته مانده یا توصیه‌ای دارید بفرمائید.

در کشوری هستیم که بیش از نود در صد کسب و کارهای استارتاپی ورشکسته می‌شوند و این آمار بد نتیجه‌ی نوع نگاه مردم به کسب و کارهاست که معمولاً شعارگونه بوده و تنها به موفقیت حاصل شده نسبت به دیگر کسب و کارها نگاه می‌کنند و متأسفانه این افراد به چالش‌ها و دغدغه‌های پیش روی یک کسب و کار توجه نمی‌کنند.

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.