گفت‌وگو با خانم مهندس فاطمه کاکاء مدیرعامل شرکت مانا علم آریا (کیاکد)

مقدمه

شرکت مانا علم آریا با نام تجاری کیداکد، با طراحی یک پلتفرم آموزش برنامه‌نویسی، به آموزش برنامه‌نویسی و مفاهیم اولیه تقکر الگوریتمی به کودکان و نوجوانان در قالب بازی‌های آموزشی پرداخته است. در این بستر، کودکان می‌توانند مفاهیم سخت مثل توالی، حلقه، شرط، باینری، ایندکس و تایپ ده‌انگشتی را در قالب بازی آموزش ببینید. کیداکد در برگزاری کلاس‌های آنلاین و همکاری در زمینه برگزاری کلاس در مراکز آموزش حضوری نیز همکاری و فعالیت دارد و همواره در حال آموزش مفاهیم جدید و برگزاری کلاس‌های متناسب با آن محتوا است.

کیداکد در رویدادهای بزرگ استانی و کشوری از جمله رویداد گیمیفیکیشن شرکت کرده و موفق به کسب عنوان برتر شده است. همچنین به‌عنوان شرکت خلاق پذیرفته شده و محصول این شرکت، مجوز دانش‌بنیان را از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اخذ نموده است.

کیداکد همواره از دیدگاه‌ها و نظرات والدین و مؤسسات استقبال می‌کند و سعی در ارتقاء کیفیت آموزشی دارد. از همین‌ رو با خانم مهندس فاطمه کاکاء مدیرعامل شرکت کیاکد، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ابتدا در مورد فعاليت خود و محصولات و خدماتي که ارائه مي‌کنيد توضيحاتي ارائه فرماييد.

امروزه آموزش هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی یکی از اجزای مهم آموزشی است، در کشورهای پیشرفته آموزش برنامه‌نویسی جز ارکان اصلی آموزش قرار دارد و در سیستم آموزش و پرورش کشورها جز دروس رسمی محسوب می‌گردد. در سنین کودکی آموزش مفاهیم برنامه‌نویسی بسیار پیچیده‌تر از حالت عادی می‌باشد زیرا جز دروس سخت می‌باشد. ما در بستر بازی و گیمیفیکیشن مفاهیم برنامه‌نویسی را به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهیم. سپس آنها را وارد بازار کار می‌کنیم و به صورت دورکاری برای آنها پروژه می‌گیریم.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست؟

ما در سین ۶-۱۲ سال در رده سنین کودک آموزش اسکرچ و تفکر الگوریتمی را داریم.

در سنین ۱۲-۱۸ سال آموزش طراحی سایت، پایتون، لینوکس و جاوا اسکریپت را داریم.

در انتها برای آنها به صورت فریلنسر پروژه و درآمد ایجاد می‌کنیم.

در مورد رقبا و مزيت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.

در حال حاضر هیچکدام از رقبا با استفاده از بازی نفاهیم برنامه‌نویسی را آموزش نمی‌دهد. در‌حالیکه ما در قالب بازی‌های جدی و محیط‌های گیمیفیکیشن شده مفاهیم را به ساده‌ترین شکل به کودکان آموزش می‌دهیم. استفاده از بازی و گیمیفیکیشن سبب ایجاد جذابیت برای کودک و نوجوان می‌شود و در مدل درآمدی نیز با مؤسسات، مدارس و آنلاین کار می‌کنیم.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه فعالیت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور را چه می‌دانید؟

نبود فرهنگ لزوم آموزش برنامه‌نویسی، نبود اینترنت مناسب، نبود امکانات زیر‌ساختی مثل رایانه سبب می‌شود ما نتوانیم کار را جلو ببریم مخصوصاً در مناطق محروم. همچنین نبود سیستم در اختیار برای کودکان، اغلب خانواده‌ها سیستم در اختیار کودک نمی‌گذارند.

با توجه به شناخت شما از این حوزه فعالیت و چالش‌های پشت سرگذاشته شده و پیشِ‌رو چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی دارید که قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند؟

شبکه‌سازی و ارتباط مستقیم با یوزر بسیار مهم است. در‌صورتیکه تیم‌ها نسبت به مخاطب و مشتری خود اطلاعات لازم را نداشته باشند نمی‌توانند نیازهای او را بشناسند و نیاز را برطرف کنند. همچنین در زمینه کودک کاربر نهایی با کاربری که از شما خرید می‌کند متفاوت است که سبب می‌شود شما بازارابی پیچیده داشته باشید. اغلب تیم‌ها در زمینه محصول سعی و خطا انجام می‌دهند. اما سعی و خطا در مدل‌های درآمدی بسیار مهم است که اغلب انجام نمی‌گیرد. داشتن یک تیم بازاریابی و فروش در محصول بسیار بسیار مهم است و شما تا وقتی نیروی مارکتینگ قوی نداشته باشید نمی‌توانید موفق شوید. همچنین اگر در زمینه کودک کار می‌کنید باید با روانشناسی کودک آشنا باشید و مدام محصولات مختلف را چک کنید.

شرایط فعلی مرتبط با شیوع بیماری کووید-19 چه تأثیری بر کسب‌و‌کار شما داشته است؟

در دوره کرونا آموزش آنلاین بین مردم متداول شد و فرهنگ استفاده از آموزش آنلاین بین مردم گسترش پیدا کرد. اما به دلیل اجبار آن و عدم نمایش صحیح توانایی‌ها و ظرفیت‌های آموزش آنلاین متأسفانه بین مردم محبوبیت پیدا نکرد. ما با طراحی سیستم گیمیفیکیشن و بازی‌وار سعی کردیم مخاطب کودک خود را به کلاس‌های آنلاین خود علاقه‌مند کنیم. و تا‌کنون این سیستم سبب پاسخگو ضعف سیستم آنلاین شده و مخاطب ما را راضی نگه داشته است.

برنامه شما براي توسعه فعاليت‌ها چيست و نهايتِ هدف (چشم‌انداز) شما در اين حوزه چيست؟

ما با اضافه‌کردن بازی‌ها و زبان‌های متختلف سعی در جامع‌کردن محتوا برای سنین مختلف داریم.

همچنین در فاز ۲ کیداکد تلاش داریم یک سیستم گیکیفیکیشن بصری طراحی و اجرا کنیم که دانش‌آموزان با استفاده از ستاره‌ها و مدال‌های خود بتوانند در یک دنیای بصری از امتیازات خود استفاده کنند.

یکی از ضعف‌های بازی‌های جدی عدم فان و نداشتن جذابیت برای مشتریان است و ما برای برطرف‌کردن این موضوع سیستم گیمیفیکیشن را طراحی کرده‌ایم.

نقش دولت و حمایت‌های دولتی در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته است یا پشتیبان؟

گرفتن مجوز از نهادهایی مثل آموزش و پرورش برای ما بسیار سخت بوده است. سیستم مالیات و بیمه برای یک استارتاپ در شروع بسیار زمان و انرژی مجموعه را هدر می‌دهد. اعضای تیم به جای طراحی محصول مناسب و خلاقیت در محصول در حال انجام کارهای اداری و درگیر بروکراسی می‌شوند.

بزرگ‌ترین موفقیت و نقطه‌عطف فعالیت خود را چه می‌دانید؟

آشنایی با مؤسسات و استفاده از سیستم کیداکد برای آموزش فرزندان پرسنل کارمند یک سیستم جذاب برای ما بود که هزینه‌های جانبی اجاره بها و تهیه سیستم را برای ما کاهش داد و ما فقط کار آموزش را انجام دادیم.

آشنا‌شدن با مرکز نوآوری مدرسه مفید و بررسی آن‌ها روی محصول سبب شد ما یک همکاری تعریف کنیم که سبب جذب مشتریان دیگر در مدارس شد.

اگر به عقب برگردید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه اقداماتی را تکرار نمی‌کنید؟

برای بازاریابی انرژی بیشتری را می‌گذارم. از ابتدا کلاس حضوری و مؤسسه می‌زنم و در حین کار آموزش حضوری پلتفرم خود را نیز بالا می‌آورم.

به صورت جدی دنبال سرمایه‌گزار می‌روم. تا با داشتن سرمایه سبب اصطهلاک و فرسایشی‌شدن نیروها نشوم. همچنین کارهای اضافه مثل تولید انیمیشن که هزینه بسیار بالایی دارد را در ابتدای کار انجام نمی‌دهم و آن هزینه را صرف بازاریابی می‌کنم.

در پایان اگر صحبتی ناگفته مانده یا توصیه‌ای دارید بفرمائید.

آموزش در حین کار برای استارتاپ بسیار مهم است، سعی کنید همواره آموزش ببینید، مقاله و کتاب بخوانید. خود را بی‌نیاز از آموزش نبینید. سعی کنید تعادل را در تیم خفظ کنید و تمرکزتان را روی کار بگذارید. با داشتن تمرکز، آموزش درست و تلاش قطعاً موفق خواهید شد.

در صورت داشتن صفحات اجتماعی و یا وب سایت آدرس آنها را ذکر بفرمائید.

ما در ایتا و بله و اینستاگرام با نام کیداکد صفحه اجتماعی داریم.

برای استفاده از پلتفرم وارد سایت kidacode.com شوید.

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.