گفت‌وگو با جناب آقای مهندس مهراد دهبید بنیان‌گذار شرکت مجازی‌ساز یوتاب

مقدمه

برای راه‌اندازی یک کسب و کار، داشتن سایت و یک سرویس‌دهنده اینترنتی در ابتدای راه قرار دارد. همچنین نیروی متخصص به منظور راه‌اندازی و نگهداری سریع سرویس، دردسر هر کسب و کاری می‌تواند باشد.

امروزه بسیاری از کسب و کارهای موفق به این موضوع اذعان دارند که چابکی در ارائه سرویس و مدیریت ساختارمند اطلاعات، ابزار لازم موفقیت می‌باشد. به موازات افزایش توانایی و تمایل کسب و کارها جهت ایجاد و بکارگیری داده، نیاز به روش‌های قابل اعتماد مدیریت سرویس‌ها در یک زیرساخت یکپارچه با قابلیت پردازش و ذخیره‌سازی حجیم اطلاعات، مدیریت شبکه و ترافیک بیش از گذشته احساس می‌شود.

عدم پایداری زیرساخت‌ها در سرورهای بومی و عدم سرویس‌گیری بی‌چالش در خارج از کشور، تمام این‌ها باعث می‌شود، ابر یوتاب به‌عنوان یک سرویس‌دهنده یکپارچه ابری، خلاء موجود برای کسب‌و کارهای داخلی را برطرف نماید.

از اين‌رو با مديرعامل اين شرکت گفتگويي انجام داديم که در ادامه مي‌خوانيد:

ابتدا در مورد فعاليت خود و محصولات و خدماتي که ارائه مي‌کنيد توضيحاتي ارائه فرماييد.

شرکت مجازی ساز یوتاب با محوریت ارائه زیرساخت تست، پردازش، ذخیره‌سازی اطلاعات به سازمان‌ها و تیم‌های استارتاپی راه‌اندازی گردید. یوتاب در پائیز 1399 موفق به جذب سرمایه اولیه شد و طی مذاکرات و همکاری با دیتاسنتر دانشگاه صنعتی شریف، زیرساخت کلاستر تست و توسعه (ci/cd) با پهنای باند نامحدود راه‌اندازی گردید. همچنین با همکاری دو دیتاسنتر افرانت و امین، امکان ارائه زیرساخت در نقاط مختلف جغرافیایی ایران فراهم آمد. یوتاب موفق شده تا به امروز افتخار ارائه خدمات به سازمان‌های دولتی و استارتاپ‌های ایرانی داشته و این تیم‌ها را در نگهداری و تحلیل داده یاری نماید.

تیم مدیریت و کارشناسی شرکت مجازی‌سازی یوتاب متشکل از نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر و نفرات برتر المپیادهای ملی می‌باشد. همچنین تمامی اعضاء فنی تیم تحت حمایت بنیان نخبگان کشور می‌باشند.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و مهم‌ترین ارزش پیشنهادی شما برای مخاطبان چیست؟

در حال حاضر کسب و کارها، با توجه به تعدد سامانه‌های نرم‌افزاری و حجم بالای موردنیاز برای نگهداری ایمن اطلاعات، در صورت نداشتن یک ساختار یکپارچه، به سمت جزیره‌ای شدن زیرساخت‌ها و منابع سخت‌افزاری پیش می‌رود. هزینه بالای مدیریت و نگهداری ساختارهای جزیره‌ای و عدم استفاده مفید از توان سخت‌افزارها،‌ متکی بودن به نیروی انسانی برای مدیریت بحران از جمله مسائل روبروی این سرویس می‌تواند باشد.

لذا کسب‌وکارهای با سایز متوسط با محصولات IT محور که چالش هزینه نیروی متخصص فنی و نگهداری سرویس‌ها برای آن قابل لمس باشد، به سمت سرویس‌های نگهداری و مدیریت ابری یوتاب می‌روند.

همچنین تیم‌های توسعه نرم‌افزار با زیرساخت توسعه و تست نرم‌افزار (CI/CD) می‌توانند مراحل توسعه نرم‌افزار را اتوماتیک کنند. به عبارت ساده، هر بخشی که توسط برنامه‌نویس‌های تیم توسعه داده می‌شود، در محصول به صورت بلادرنگ اضافه می‌شود.

در مورد رقبا و مزيت رقابتی شما بر آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.

با توجه به گستردگی ارائه‌دهندگان سرور، تیم ما تصمیم گرفته با توجه به راهبرد بازاریابی جاویژه (Niche Market) بخش کوچک و ویژه‌ای از بازار را مشخص کرده‌ایم و محصول خودمان را متمرکز به برآوردن نیازهای مشتریان آن بخش می‌کنیم. این موضوع باعث شده است ابر یوتاب بجای ارائه‌دهنده سرور مجازی، به‌عنوان زیرساخت توسعه و تست نرم‌افزار (CI/CD) در بازار شناخته شود و نسبت به سایر ارائه‌دهندگان بازار رقابتی خلوت‌تری داشته باشد.

مهم‌ترین چالش‌های موجود در این حوزه فعالیت با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور را چه می‌دانید؟

در حال حاضر عدم ثبات شرایط به صورت دومینو وار بر روی تمام کسب‌وکارها تأثیر گذاشته است. می‌توان این تأثیرات را بر موارد ذیل دید: بر روی قیمت‌گذاری صعودی؛ کاهش ریسک سرمایه‌گذاران؛ کاهش توان پرداخت دستمزد نیروی متخصص؛ مهاجرت نیروی متخصص یا دورکاری آنها با شرکت‌های خارج از ایران.

فقر نیروی انسانی و ریسک در تولید می‌تواند از عواقب بازگشت‌پذیری باشد که تأثیر آن را می‌توان در مقرون به صرفه نبودن عرضه محصول، در داخل کشور دید.

با توجه به شناخت شما از این حوزه فعالیت و چالش‎های پشت سرگذاشته شده و پیشِ‌رو چه توصیه‌ای برای تیم‌هایی دارید که قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند؟

یادمه کیارستمی در یکی از صحبت‌هایش می‌گفت: من بچه‌ها را دوست دارم به دلیل اینکه «می‌جنگن بدونه کینه»، من بچه‌ها را دوست دارم به دلیل اینکه «می‌سازند و خراب می‌کنند» که این ویژی فوق‌العاده را ما به کلی فراموش کرده‌ایم، ما می‌سازیم و می‌خواهیم نگه داریم، ما از خراب کردن افسوس می‌خوریم.

همین نگرش ساختن و خراب کردن می‌تواند در توسعه هر محصولی نقش مهمی را ایفا کند. هم در ساخت کانال‌های جدید مشتریان یا به‌طور کامل ساخت محصولی که نگرش جدیدی به بازار دارد.

شرایط فعلی مرتبط با شیوع بیماری کووید-19 چه تأثیری بر کسب‌و‌کار شما داشته است؟

در مراحل اولیه شیوع این پاندمی و آغاز همه‌گیری قرنطینه‌های خانگی، میزان دورکاری در مشاغل و آموزش‌های آنلاین فراگیری بیشتری در جامعه داشت. همین تغییرات باعث افزایش سه برابری میزان ترافیک یوتاب در نوروز سال 1400 داشت. این روند حتی بعد از پایان روند قرنطینه ادامه داشت. شاید می‌توان یکی از معدود دستاوردهای این پاندمی را ایجاد فرهنگ دورکاری و کاهش هزینه سازمان‌ها دانست.

youtab1

برنامه شما براي توسعه فعاليت‌ها چيست و نهايتِ هدف (چشم‌انداز) شما در اين حوزه چيست؟

یوتاب در نظر دارد با تمرکز بر روی بازاریابی در چند نقطه جغرافیایی خارج از ایران، ارائه سرویس‌ تست و توسعه خود را گسترش دهد. ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های ارزان انرژی می‌تواند یک قطب مناسب برای توسعه زیرساخت‌های گزینش‌شده فناوری باشد.

نقش دولت و حمایت‌های دولتی در این حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته است یا پشتیبان؟

در سال 1401 نام سال جدید «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» گذاشته شد که نشان از برنامه دولت بر سرمایه‌گذاری بر روی توان کسب و کارهای داخلی است. به شخصه امیدوارم از این فرصت درست استفاده شود و زیرساخت‌های توسعه کشور رشد داشته باشد.

بزرگ‌ترین موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

یوتاب سابقه مشارکت و راه‌اندازی زیرساخت پسیو و اکتیو دیتاسنترِ سازمان‌های دولتی و خصوصی منجمله ایران‌خودرو، شرکت ارتباطات زیرساخت، بیمه نوین، بانک توسعه فردا، بانک مسکن، بانک البرز، بانک توسعه تعاون (شرکت سمات)، بیمه توسعه، بیمه نوین، شهرداری اصفهان و … را داشته و همچنین تیم یوتاب در چهارمین همایش سالانه رایانش ابری ایران با ارائه مقاله‌ای در زمینه ذخیره‌سازهای چند وجهی، موفق به کسب رتبه نخست و دریافت لوح مقاله برتر این مسابقات شده است.

اگر به عقب برگردید، چه اقداماتی را انجام می‌دهید و چه اقداماتی را تکرار نمی‌کنید؟

حتماً با سرعت بیشتری سرویس‌های خودمان را عرضه می‌کردیم. بازخوردهایی که از مشتریان داشتیم، بهترین ابزار ما در شکل‌دهی سرویس یوتاب بود. با سرعت بخشیدن در تعامل با مشتریان، سریع‌تر به این نقطه که هستیم می‌رسیدیم.

در پایان اگر صحبتی ناگفته مانده یا توصیه‌ای دارید بفرمائید.

تعداد کاغذهای مچاله‌شده یا کارهای به نتیجه نرسیده یا پول‌های از دست داده یا شکت‌های خورده یا فرصت‌های از دست رفته و … همه و همه با میلیون‌ها انتخاب، تکرار و تکرار، استمرار و استمرار در همه نشده‌ها ما را می‌رساند به خواسته‌هایمان؛ پیروز و پایدار باشید.

همین حالا به ما بپیوندید!

درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.