ابر آروان در سال ۱۳۹۴ و در قالب یک استارتآپ با سرمایهگذاری هلدینگ «فناپ» تأسیس شد. عرضهی ۱۰ محصول یکپارچهی ابری و استفادهی بخش بزرگی از کسبوکارهای آنلاین و وبسایتهای بزرگ و کوچک ایرانی از بستر ابری آروان، سبب شده است تا این شرکت، بزرگترین ارایهدهندهی خدمات ابری در کشور باشد. ابر آروان توانسته در مدت ۴ سال فعالیت خود، با عرضهی محصولات متنوع و اعتماد مشتریان، رهبر بازار خدمات ابری کشور شود؛ بهگونهای که بزرگترین شرکتهای فعال در زمینهی تجارت الکترونیک کشور، سازمانهای دولتی، بانکها، خبرگزاریها و … از خدمات مختلف ابر آروان استفاده میکنند.
از اينرو با قصهگوی اين شرکت گفتگويي انجام داديم که در ادامه ميخوانيد:
ابر آروان حدود پنج سال پیش در قالب یک استارتآپ کار خودش رو آغاز کرد و در حال حاضر با تولید و عرضهی ۱۰ محصول ابری و داشتن بیشتر از ۳۰ هزار مشتری، پیشرو بازار ابری کشور هست.
مشتریان ابر آروان وبسایتهایی هستند که به خدمات متنوع ابری نیاز دارند. در نتیجه مشتریان ابر آروان از یک وبسایت شخصی تا کسبوکارهای بزرگ اینترنتی مثل اسنپ و تپسی هستند.
ما تلاش میکنیم محصولات ابری رو با بهروزترین دانش و لبهی فناوری جهانی در اختیار وبسایتها و کسبوکارهای اینترنتی قرار بدیم و با محصولات مختلف تلاش کنیم این وبسایتها سریعتر، امنتر و دردسترستر باشند. بهعلاوه ابر آروان با شیوهی پرداخت هزینه به تناسب مصرف یا pay-as-you-go این امکان رو برای مشتریان فراهم کرده که تنها به اندازهی مصرف هزینه پرداخت کنند و در نتیجه استفاده از این سرویسها، بسیار مقرون بهصرفه خواهد بود.
حضور رقبای جدی موقعیتی را برای رقابت و توسعهی بازار ایجاد میکند. در حال حاضر بازار ابری کشور رقبای خوبی دارد و امیدواریم با حضور پرقدرتتر آنها شاهد رشد بیشتر بازار و توسعهی محصولات جدیدتر باشیم.
ابر آروان تنها عرضهکنندهی زیرساخت یکپارچهی ابری در کشور هست و با تنوع محصولی بالا در این بازار حضور دارد. از محصول DNS ابری، CDN و امنیت ابری، محصولات خانوادهی ویدیو شامل ویدیو پلتفرم، پخش زنده، تبلیغات ویدیو و پلتفرم صدا، محصولات رایانش ابری و فضای ذخیرهسازی ابری، همچنین محصول پلتفرم ابری یا PaaS. همچنین ابرآروان با سرویسدهی به بیش از ۳۰هزار مشتری، پیشرو بازار ابری کشور است.
چیزی که همیشه برای ما اهمیت داشت این بود که تنها فناور بودن و محصولات فناورانه تولید کردن، برای ابر آروان کافی نیست؛ بلکه ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی هم مورد نیاز هست. در واقع استارتآپها در کنار فناوریهایشان، با فرهنگ سازمانی که میسازند میتوانند قدمی رو به جلو ایجاد کنند.
ساختار سازمانی ابر آروان هلوکراتیک هست. این ساختار کمک میکند بهجای تمرکز قدرت در یک بخش از سازمان، با توزیع قدرت در بین تیمها تمام افراد در سطح سازمان بتوانند در تصمیمات مشارکت داشته باشند و همه چیز بر پایهی خرد جمعی پیش برود.
از طرف دیگر، برخلاف سازمانهای سنتی که رشد سازمانی رو بر پایهی سطوح مدیریتی تعریف میکند، در ابر آروان رشد وابسته به این موارد نیست بلکه با تعریف «بازوبندهای پهلوانی» تلاش شده افراد براساس توانمندیهایشان رشد سازمانی را داشته باشند بدون آنکه وابسته به سطوح مدیریتی باشند.
ابر آروان با شرکت در مسابقهی تریگآپ فناپ، بهعنوان محصول-ایدهی برتر انتخاب شد و توانست به جذب سرمایهی اولیه از سمت هلدینگ فناپ دست پیدا کند. این همکاری با در اختیار گذاشتن فضای اشتراکی آغاز شد و رشد ابر آروان با بزرگشدن تیمها و اضافهشدن اتاقها ادامه پیدا کرد تا اینکه در پایان سال ۹۷ سرانجام توانستیم به یک ساختمان مستقل نقل مکان کنیم.
فناپ سال ۹۷ مجدد با افزایش سرمایه، سرمایهگذاری دوبارهای در ابر آروان انجام داد. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد سهام شرکت در اختیار همبنیانگذاران ابر آروان است.
توسعهی زیرساخت مهمترین دغدغهی کسبوکار ابری است. چرا که در جایگاه یک سرویسدهندهی زیرساخت و رشد دایمی مشتریان، باید همیشه در حال توسعهی زیرساخت باشد. پیچیدگی تعاملات بینالمللی در وضعیت فعلی در کنار مشکلات تبادلات مالی و افزایش بیسابقهی ارز مجموعه مشکلاتی را برای تأمین سختافزار برای داخل کشور و توسعهی زیرساخت در خارج از کشور به وجود آورده است.
از طرفی ناپایداری در زیرساخت اینترنت کشور و برخوردهای سیاسی در قطع و وصل این ارتباطات بزرگترین چالش داخلی است.
خوشبختانه ظرفیت بازار سرویسهای ابری بسیار بالاست و فعلاً محدودیتی در تعداد تأمینکنندگان وجود ندارد و بازار جدیدی به حساب میآید. با توجه به این نو بودن محصول تعداد متخصصان این حوزه بسیار محدود و انگشت شمارند و تأمین نیروی انسانی یکی از چالشهای ورود به این حوزهست. پرورش و آموزش متخصصان یکی از موارد مهمیست که هر شرکت نو ورودی باید مدنظر داشته باشد. در بخش تأمین سختافزار هم با توجه به تحریمهای پولی و کالایی یکی از سختترین بخشهای بیزینس است.
در ابتدا مثل بیشتر کسبوکارها شوک وارده از ویروس کرونا، ابر آروان را هم متأثر کرد. در ادامه با افزایش فعالیتها بر بستر وب مثل برگزاری رویدادهای آنلاین، افزایش آموزشهای غیرحضوری، دورکار شدن برخی سازمانها و نیاز آنها به استفاده از خدمات کلاد، در نهایت منجر به افزایش تقاضا از سوی مشتریان شد.
اما از طرف دیگر، محدودیتهای شدید بر تبادلات کالایی بینالملل، تأمین سختافزار و واردات آنها به کشور را بسیار دشوار کرده است.
ابر آروان بیش از هر زمان دیگری بر توسعهی فعالیتهای بینالمللی خود متمرکز است. با این نگاه که ما محکوم به جهانیشدن هستیم و بهدنبال این هستیم تا با توسعهی فعالیتها و زیرساختهایمان در منطقه و بینالملل، بتوانیم تا دو سال آینده معادل مشتریان داخلی، مشتریان خارجی داشته باشیم.
کسبوکار ابری جزو کسبوکارهای پیشرو در بازار فناوری است و بخش خصوصی در این زمینه بسیار جلوتر از دولت قرار دارد. مهمترین نقشی که دولت میتواند ایفا کند یک بستر پایدار برای اینترنت و حفظ ارتباط در عرصهی بینالمللی است. هرگونه اعمال محدودیت بر اینترنت بینالملل بهعلاوه اختلالات یا فیلترینگ داخلی مستقیم ایجاد مانع بر سر توسعهی کسبوکارهای زیرساختی بهویژه کسبوکارهای ابری است.
شروع یک حرکت در بازار ابری ایران با وجود تمامی محدودیتها و ادامه دادن این مسیر در این شرایط برای ابر آروان موفقیت به حساب میآید و بعد از آن، ساخت یک فرهنگ سازمانی متفاوت.
درخواست خود را برای پیوستن به رویش ثبت کنید، تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.